Hopp til innhold

Venter elbil-revolusjon

I fremtiden kan du kjøre innom bensinstasjonen for å bytte batteriene like fort som du fyller bensin, hvis Nissan, Renault og det California-baserte selskapet Better Place får det som de vil.

Renault i Project Better Place
Foto: Betterplace.com

Små, upraktiske biler som kjører kort er et stempel elbilene har fått, med rette. Men eilbilen er i ferd med å bli oppgradert fra nr. 2 bil til bil nr. 1. Ved hjelp av energistasjoner hvor man kan bytte batterier automatisk, vil det bli mulig å kjøre så langt man vil i framtiden.

Si din mening nederst i artikkelen.

Prosjektet kalles Better Place og er et samarbeid mellom selskapet med samme navn og bilprodusentene Nissan og Renault og består av biler, ladestasjoner, byttestasjoner for batterier.

- Vanligvis kjører man kanskje 20 - 25 km i løpet av en dag, sier Hans De Boer i Better Place. - Men noen ganger har du lyst til å kjøre lenger. Og da vil du kunne tanke opp i løpet av fem minutter.

- Vi synes batteribyttestasjoner er en veldig spennende ide som det bør jobbes videre med, sier Gøril Andreassen i miljøorganisasjonen Zero.

- Det kan gjøre at elbil utbredes i langt større omfang, uavhengig av forbedring i batterikapasiteten.

Enklere enn bensinstasjon

De første to landene til å innføre ordningen er Danmark og Israel, men trolig ikke før tidligst 2015, men demonstrasjonsstasjoner kan komme før det.

Artikkelen fortsetter under videoen av Better Places fyllestasjon.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

(Kilde: Betterplace.com )

Batteristasjonene fungerer etter vaskehallprinsippet. Man kjører bilen inn, setter bilen i fri og lar maskinene gjøre resten. I motsetning til når man fyller bensin trenger man ikke gå ut av bilen.

- Teoretisk skal det gå på tre minutter, realistisk tar det kanskje fem, sier Hans De Boer som er i Norge i forbindelse med Lavutslippskonferansen.

StatoilHydro interessert

Statoilhydro har egne avdelinger som jobber med alterntive drivstoff.

-Vi kikker på prosjekter, blant annet Better Place som vi til en viss grad er i dialog med for å se hva slags løsninger de etterspør og problemstillinger det medfører, sier Ulf Hafseld, leder for StatoilHydro foretningutvikling hydrogen.

Hafseld er likevel ikke overbevist om at batteristasjoner vil snu opp ned på hele bilparken med første.

Tesla Roadster

Tesla Roadster koster 800 000 kr og kan gå i nesten 40 mil i følge produsenten

Foto: Tesla Motors

- Man må bygge ut infrastrukur og bli enige med alle bilfabrikantene om at dette er standarden og metoden vi jobber med. For å få det til, vil det ta mange år.

- Men det er en bra løsning?

- Det er absolutt en alternativ løsning, fortsetter Hafseld. - Man kan sikre rask tanking. Men hvis batteripakken veier ett tonn, vil du få problemer med store biler.

- Det må sannsynligvis styring til for å sikre at det blir en standardiseringsprosess som gjør at flere typer elbiler kan lade på samme type ladestasjon, sier Andreassen i Zero.

El-sportsbiler i vinden

Som enda et bevis på en omveltning i elbilbransjen er at store amerikanske selskaper igjen satser på elektriske biler. I dokumentaren ”Who killed the electric car” anklages den amerikanske bilbransje for å ha effektiv å ha satt en stopper for sine egne elbiler i delstaten California i 2003 sammen med oljebransjen og amerikanske føderale myndigheter. Med høye bensinpriser og et hydrogensamfunn som fortsatt ligger langt inn i framtiden, har både General Motors og Chrysler nå kommet med nye elektriske biler.

Chryslers nye elbiler

Chrysler offentliggjorde tre nye elektriske biler i slutten av september. SUVene er hybrider som kan gå 64 km på en lading og er planlagt for salg i 2010

Foto: Jim Frenak

Tesla Motors selger allerede sin bil som på papiret går 38 mil på en lading og tar null til hundre på under 4 sekunder. På grunn av det norske avgiftsnivået blir bilen billigere enn tilsvarende luksusbiler som går på bensin. Men for menigmann er det nok en stund til batteripakken som i dag koster et par hundre tusen kroner, blir billig nok.

Mitsubishi i MiEV

Mitsubishis elektriske bil skal etter planene lanseres i 2009 og har motorene plassert i hjulene

Alle satser elektrisk

For folk med mindre lommebøker begynner alternativene å bli mange. Modeller fra Think, Reva, Kewet, Citroen, Renault, Peugeot og Golf fins enten som brukt eller nybil. Prisene på disse ligger fortsatt et stykke over tilsvarende småbiler som kjører på bensin. I løpet av to år kommer nye aktører med elbilmodeller. Både Mitsubishi, Nissan og indisknorske Tata vil kjempe om elbilkundene.

Zero mener hurtiglading av bilene vil gjøre elbiler enda mer attraktive. Teoretisk er det ikke noe i veien for at elbiler kan lades opp i løpet av 10 minutter, men det krever enorme strømmengder på kort tid.

- Foreløpig er ladepunktene som settes opp vanlige stikk-kontakter, forklarer Gøril Andreassen.

- Men det vil være hensiktigsmessig at ladepunktene gjør det mulig å hurtiglade elbiler etter hvert. Zero kommer til å jobbe med standardisering av ladepunkter framover.

Ikke alle satser bilprodusentene satser helelektrisk. Toyota, Mazda, Ford, Saab, Volkswagen har alle biler på gang som både kan gå på vanlig drivstoff og på strøm i 30-40 km. Plugin-hybridene kan lades rett i veggen og samtidig kunne fylles opp med bensin, diesel eller biodrivstoff. De første av disse kan være i salg allerede til neste år