For selv om 90 minutter kan bli litt for knapp tid for en kjekk, ung mann til å møte, miste og gjenerobre den søte jenta på, er det ikke mer enn dette superflyet «Zehst» trenger å bruke på den 6000 km lange strekningen mellom Paris og New York, melder Sky News.
Dobbelt så fort som Concorde
Til sammenligning brukte Concorde i gjennomsnitt 3,5 timer på strekningen Paris – New York, 4,5 timer mindre enn et vanlig passasjerfly gjør i dag. Superflyene som ble pensjonert i 2003 fløy med en hastighet på 2,04 Mach, to ganger lydens hastighet. «Zehst» skal etter planen gå dobbelt så fort.
– Men den maksimale akselerasjonen vil likevel ikke være på mer enn 1,2 G, så det er ikke snakk om at passasjerene trenger spesialtrening før de kan fly, sier Jean Botti, EADS tekniske direktør, til Reuters.
Han lover også at de også skal unngå den supersoniske smellen som hørtes hver gang Concorde brøt lydmuren.
– «Zehst» skal opp i en høyde på 32.000 meter før vi bryter lydmuren. Det er over atmosfæren, og der oppe hører man ingenting.
Miljøvennlig
Hvert fly skal ha plass til opptil 100 passasjerer, og EADS hevder de kommer til å fly miljøvennlig på en blanding av sjøgress, hydrogen og vann, i stedet for tradisjonell flybensin.
Det supersoniske flyet skal ta av fra en vanlig rullebane ved hjelp av en standard turbojetmotor. Deretter vil «Zehst» få en ekstra dytt fra flere rakettmotorer, som sender flyet opp og over atmosfæren. Der vil det etter hvert komme opp i en marsjfart på 4 Mach.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ikke billig
Men ønsker du å komme deg fra London til Sydney på bare tre timer, må du være forberedt på å punge ut. EADS har planer om å rette seg mot det samme markedet som Concorde gjorde – altså forretningsreisende som er villige til å betale minst 45.000 kroner billetten.
Det supersoniske flyet vil imidlertid ikke være en realitet før tidligst i 2050.
– All den nødvendige teknologien finnes allerede, men vi er nok ikke klare til å sende opp et ubemannet demonstrasjonsfly før i 2020. Deretter kan det nok ta 20-30 år før kommersielle flygninger er en realitet, sier EADS-direktør Louis Gallois til Reuters.