Hopp til innhold

Hvor ble det av Virtual Reality?

Den kom som en storm på midten av 90-tallet, men Virtual Reality (VR) forsvant like fort som det var kommet. Var VR bare en mislykket hype?

Virtual reality på Deutsche Telecom
Foto: ANAT GIVON / AP

Alle fornøyelsesparker med respekt for seg selv hadde en. Og filmer som Gressklippermannen med Pierce Brosnan og Avsløringen med Michael Douglas og Demi Moore og TV-serien VR5 gav oss forhåpninger om at alle ville få tilgang til en fantastisk, men farlig verden i ekte 3D som lå like inn i fremtiden. Alt vi trengte var et headmounted display (HMD) eller brillehjelm og en kraftig nok datamaskin. Men slik gikk det ikke.

Jente spiller Virtual Boy

Den ene av to måter å spille Nintendos Virtual Boy

Foto: Kevin Simpson

Virtual Boy

Et av selskapene som ville gjøre penger på VR-hypen var Nintendo. I 1994 lanserte de Virtual Boy. Den besto av en en brille, et stativ som man kunne seg på og en håndkontroll. Maskinen ble lansert fire år før GameBoy Color og for å spare strøm valgte Nintendo en enfarget skjerm som bare viste fargen rødt.

Den stereoskopiske brillen gav spillerne tredimensjonale bilder, men bare i en farge og innholdt ikke sensorere som kunne fange opp brukerens hodebevegelser. Maskinen gav spillerne hodepine, solgte dårlig og ble skrotet ett år etter lanseringen i USA.

Ble kvalme

Nintendo Virtual Boy

Ensfargede stereoskopiske spill

Foto: Flickr.com

Ikke særlig bedre gikk det for VR-maskinene i spillhallene. De var svært dyre og ble fort ødelagt. Mange ble også kvalme og kastet opp når de prøvde dem. De stereoskopiske brillene hadde nemlig en tendens til å gjengi bevegelser en god stund etter at spillerene hadde beveget hodet sitt. Med kraftigere PCer har dette blitt mye bedre.

Dårlig oppløsning

VR-maskin i 1994

VR-maskinene gav ofte kvalme, var dyre og gikk fort i stykker.

Foto: NRK

Men til tross for at VR-briller har vært tilgjengelig til vanlige PCer siden 90- tallet, er det knapt noen av oss som har sett noe til dem. Det kan ha noe med prisen å gjøre, samt at oppløsningen og synsfeltet ikke er mye å skryte av. Selv en brille til 7000 kroner på Amazon.com gir ikke høyere oppløsning enn 800 x 600 bildepunkter. Hvis du bare vil se bilde uten at maskinene din skal følge hodebevegelsene, slipper du unna med 1000 kroner med en oppløsning på 640 x 480. Det største problemet med VR-teknologien er dog om vi faktisk vil ha to skjermer rett foran øynene våre. Kanskje blir det andre måter å skape 3D-opplevelser på som vil vinne fram?

SE: Virtuell virkelighet lar vente på seg