Fossilfunn splitter forskerne

Det 47 millioner år gamle fossilet Ida splitter forskerverdenen. Noen hyller oppdagelsen mens andre mener det er et mediestunt.

Paleontolog Jørn Hurum med fossilen "Ida"
Foto: Kari Gilberg / NRK

Sist tirsdag presenterte den norske paleontologen Jørn Hurum Darwinius masillae for verdenspressen i New York. Navnet spiller på et 47 millioner år gammel fossil som trolig er vår stammor. Du kjenner henne bedre under navnet Ida.

Sov ikke på 2 dager

Fossilet ble funnet tidlig på 80-tallet i Messel iTyskland, men det var først for noen år siden at Jørn Hurum ble gjort oppmerksom på det. I forbindelse med ei fossilmesse i Hamburg fikk han tips om fossilet og så med en gang hva det var. - Jeg sov ikke på 2 dager, sier han i kveldens dokumentar på NRK1.

Diskusjon verden over

Resten er historie. Og siden den vesle primaten Ida ble presentert sist tirsdag, har diskusjonen rast verden over . Kritikerne mener at Ida hverken er apenes eller menneskets stammor. Derimot er Ida en av flere mellomledd som levde i Eocen , sier de.

Et gjennombrudd

Men forskergruppen bak Ida får også ros . Og blant de aller fremste står BBC-journalisten David Attenborough som mener at dette er et gjennombrudd i forståelsen av evolusjonen.

Bra PR-kampanje

Lanseringen av oppdagelen har også blitt diskutert. The Times skrev sist uke om "science for the Mediacene age" der de pekte på måten Ida ble presentert på. Men alle er enige om at lanseringskampanjen er svært godt planlagt og gjennomført.