To meter lang, spraglete og med dobbel penis

Forskere jubler over «spektakulært» øglefunn på Filippinene.

PHILIPPINES-SCIENCE-SPECIES-REPTILE

Dette bildet, tatt i juli 2009, viser den tidligere ukjente øglearten, døpt Varanus bitatawa. Funnet ble publisert i det britiske tidsskriftet Biology Letters 6. april 2010. Funnet ble gjort i en dal i Sierra Madre-fjellene nord på Filippinene, og forskerne betegner funnet som svært viktig for den videre utforskingen av Filippinenes regnskoger.

Foto: JOSEPH BROWN / AFP

Forskere fra USA og Filippinene jubler akkurat nå over funnet av en helt ny øgleart, nylig oppdaget nord på øya Luzon i Filippinene. Det er svært sjelden forskere oppdager store, landlevende dyr.

Forskerne fant ett enkelt eksemplar av en varan-art, tett beslektet med den godt kjente komodo-varanen. Mens Komodo-varanen først og fremst livnærer seg av åtsler og råtnende kjøtt, er den nye varanarten, døpt Varanus bitatawa, mest opptatt av frukt.

– Kjempemorsomt

– Det er ganske sjelden, og det er kjempemorsomt. Her ser vi nok en gang at evolusjonen raser av gårde foran nesa på oss. Alt er ikke oppdaget likevel, sier zoolog Peter Bøckman ved Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo (UiO) til nrk.no.

Les: Tatt med duer og salamandere

Bøckman sier seg enig i at funnet kan betegnes som spektakulært. Varaner er tett beslektet med slanger, og ifølge zoologen finnes det ingen andre varaner som spiser frukt.

Ingen ensom ulv

Zoolog Petter Bøckman beskriver funnet i Filippinene som sjeldent og kjempemorsomt. Han er ikke overrasket over at det stadig kommer funn av nye dyrearter. Foto: Privat

– Tropene er de rikeste områdene for dyreliv. Det kommer av at det er mye primærproduksjon, det er mye solenergi rundt ekvator, og dermed vokser planter fort og rett opp. Det betyr i tur at det er mye biomasse per kvadratmeter, og mye spesialisering i hva dyreartene tar til seg av næring.

Dette er stedene på jorda der man stadig ser nye arter, og man må ikke glemme at dette også er blant stedene som er dårligst kartlagt, sier han.

Les: - Kan være 150.000 reptiler i Norge

Målte to meter

Du ville trolig fått deg en støkk om du kom over denne krabaten i regnskogen. Eksemplaret i bildet over målte to meter fra snute til haletipp, og forskerne klør seg i hodet over hvordan de kunne overse et så stort dyr i en såpass tettbefolket region av Sørøst-Asia.

Dyret ble riktignok funnet i en vanskelig tilgjengelig elvedal i Sierra Madre-fjellene nord på Filippinene, men regionen er godt besøkt av biologer allerede, på grunn av landets store artsrikdom.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Har dobbel penis

Varanus bitatawa skiller seg genetisk klart fra nærmeste artsfrende, Varanus olivaceus i markeringer og farger. I likhet med andre varaner har bitatawa også dobbel penis, en såkalt hemipenis, men størrelsen skal skille seg klart fra andre varaner.

Funnet kan tyde på at det finnes tidligere ukjente, biogeografiske barrierer, som i tur medfører at tett beslektede arter kan utvikle seg helt forskjellig, til tross for at de lever nær hverandre. Ifølge de begeistrede forskerne er oppdagelsen en milepæl i biologiforskningen i landet.

Zoolog Bøckman er noe skeptisk til forskernes tanker om en skjult biogeografisk barriere.

– Det er ikke første gang vi ser at en dyreart deler seg i to. Det holder ofte at man har dyr som av en eller annen grunn liker en matvare over en annen. I krisetid kan det bli trangt om matvarene, så det lønner seg å spesialisere seg på matvarer som ikke er så tilgjengelig for alle. De som kan nyttiggjøre seg av marginale matvarer har større overlevelsessjanser, sier han.

Reddet fra jeger

Til tross for gode teoretiske muligheter for overlevelse har bitatawa fått problemer i møte med lokalbefolkningen. Eksemplaret som er avbildet i denne artikkelen ble reddet fra en lokal jeger, og varanen er kjent for lokale stammefolk, som har jaget dyret på grunn av det proteinrike kjøttet.

Til tross for at dyret omtales som en stor overraskelse i forskerkretser, er det ikke ukjent for for lokale stammefolk. Ifølge BBC har dyret vært jaget av minst to lokale stammer, men det er likevel uklart hvorfor øglearten ikke er blitt dokumentert tidligere.

Se video - øgler på utstilling:

Video nsps_upload_2010_2_22_9_24_57_2226.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.