Facebook hadde 540 millioner brukere, 570 milliarder sidevisninger og et nedslagsfelt på 35.2 prosent i april. Dette gjør det sosiale verktøyet til verdens klart største nettsted i Googles nye oversikt.
Beste norske på 374. plass
For å komme inn på lista må man ha over fire millioner brukere i måneden og det eneste norske firmaet som kan vise til høyere tall, er søktetjenesten Opera. Det oslobaserte selskapet befinner seg på en 374. plass med 9 millioner unike brukere og 55 millioner sidevisninger i april.
Facebook i egen klasse
Bak Facebook kom portalen Yahoo som kunne vise til 490 millioner brukere. Den store forskjellen mellom de to tetselskapene ligger i antall sidevisninger. Facebook slår knockout på konkurrenten med 500 milliarder flere visninger og dette skyldes det høye aktivitetsnivået hos brukerne av den sosiale tjenesten.
Microsofts søketjeneste kommer på tredjeplass, mens det brukerstyrte oppslagsverket Wikipedia er fjerde størst, og verdens største nettsted som ikke er drevet av reklameinntekter.
Google er utelatt fra oversikten
Lista over de tusen største nettstedene er i følge Google basert på estimater og ikke nøykatige trafikkmålinger, men skal allikevel gi en svært god indikasjon i størrelse.
Google har imidlertid utelatt sine egne selskaper, så om Google.com og Youtube hadde vært med, hadde toppsjiktet sett noe annerledes ut.