Hopp til innhold

Fra neste år vil det gå flere tog mellom Oslo og Bergen

Vy endrer rutetider for neste år, og øker antallet på flere togavganger.

Tog

ØKER: Bergensbanen på vei inn i Finsetunnelen.

Foto: Vidar Knai / SCANPIX

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Søndag 10. desember endres togrutene i Norge, og det vil blant annet påvirke reisende på Bergensbanen.

Fra og med 1. mai 2024 vil nemlig antall avganger mellom Bergen og Oslo øke fra fire til seks hver vei, skriver Vy i en pressemelding.

– Vi tror at dette vil tiltrekke enda flere reisende fra både Norge og utlandet, sier regiondirektør for Vy Vest, Yvonne Torgersen Hetlevik.

Vy har i lang tid ønsket å kjøre flere avganger på strekningen.

– Dette er vi sikre på at gir kundene våre en enklere hverdag, og gjør det enklere å velge toget når du skal til jobb eller ut på livet i Bergen, sier Torgersen Hetlevik.

Kuttet avganger i fjor

I juli i fjor foreslo Vy å kutte avgangene mellom Bergen og Oslo, fra seks til fire avganger, på grunn av manglende passasjergrunnlag.

Siv Egger Westin

Kommunikasjonssjef i Vy, Siv Egger Westin, håper flere vil velge tog over fly etter endringene.

Foto: Bård Gudim

Nå er tilbudet endret på nytt, blant annet fordi selskapet nå ser at det er en økning i antall passasjerer.

– Vi ser at det både er en lyst til å bruke tog, og en høy etterspørsel etter billetter. Da vet vi at hyppighet og antall avganger er viktig og det er derfor vi ønsker å øke det nå, sier kommunikasjonssjef i Vy, Siv Egger Westin.

Strekningen mellom Oslo og Bergen er en av de mest trafikkerte flyrutene i Europa. I snitt går det 18 fly om dagen mellom byene, ifølge tall fra Avinor.

– Vi ønsker at folk velger toget og velger å reise kollektivt. Det er mer klimavennlig, og vi håper vi får flyttet kunder over på toget, og bruke det som transportmiddel i stedet.

– Et viktig steg i riktig retning

– Dette er veldig gode nyheter, sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.

Schlaupitz reagerte da Vy foreslo å kutte avganger mellom Bergen og Oslo, og roser Vy for at de nå vil øke antallet.

– Det er ekstra hyggelig at de nå går den rette veien. Bergensbanen fortjener flere avganger.

Nå håpet han at det blir billigere å ta tog.

– Med flere avganger vil det bli mer attraktivt å ta tog, ikke bare på grunn av flere valgmuligheter, men forhåpentligvis senkes prisene også når det ikke er like fulle avganger som i dag.

Likevel mener han at det må mer til for å redusere klimautslippene enn å legge til flere avganger.

– Dette er et viktig steg i riktig retning, men det er viktig at man unngår at luftfartssektoren får økt trafikk ved å utvide flyplasser og bygge flere rullebaner.

Holger Schlaupitz

Fagsjef i naturvernforbundet, Holger Schlaupitz er glad for at Vy øker antall avganger.

Foto: Naturvernforbundet

Vil ikke påvirke prisene

I forslaget til statsbudsjettet har regjeringen foreslått å sette av penger til flere jernbaneprosjekter, deriblant Bergensbanen. Budsjettet er foreløpig ikke vedtatt, men Vy går allikevel ut med nyheten tirsdag.

– Vi har fått signaler fra Jernbanedirektoratet om at ruteplanen vi har foreslått og som vi ønsker å kjøre er okei, og at vi kan gå for det, sier Westin.

EL 18 lokomotiv på Bergen stasjon

På Bergen jernbanestasjon blir det mer togtrafikk fra og med mai neste år.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Økning i avganger vil, ifølge henne, ikke kunne merkes på kundenes lommebok.

– Vi kommer ikke til å øke prisene fordi vi øker antall avganger. Hos oss er det uansett variable priser. Er du tidlig ute, kan du finne gode priser. Jo tettere opp til avreisedato, jo dyrere er gjerne billettene.

Dobbeltspor mellom Bergen og Arna

Bergen jernbanestasjon er for tiden stengt for passasjertrafikk fordi Bane Nor holder på å ferdigstille dobbeltsporet som skal gå mellom Bergen og Arna.

Når arbeidet er ferdig, og kan åpne i mai 2024, vil Vy også øke trafikken på strekningen mellom Bergen og Arna.

– Da vil vi kjøre tog hvert kvarter mandag til fredag mellom 06.00 og 20.00, og hver halvtime i helgene, sier regiondirektør Torgersen Hetlevik.

I tillegg til dette, vil det bli mindre justeringer for lokaltogene på Vossebanen og Arnalokalen. Der skal rutetidene tilpasses passasjerer som reiser til jobb og skole, kommer det fram i pressemeldingen.

Endelig gjennomslag for Ulrikstunnelen mellom Arna og Fløen

Tunnelboremaskinen «Ulrikke» brukte 20 måneder på å bore seg gjennom syv kilometer med steinhardt fjell i Fløen i Bergen.