Reglane er klare og tradisjonen står sterkt i Noreg. Ein driv ikkje tradisjonell valkamp på sjølve valdagen.
I vallova står det at det er ulovleg å driva valkamp i sjølve stemmelokalet. På valdagen 11. september er det heller ikkje lov å prøva å sanka veljarar i romma som du må gå gjennom for å koma til sjølve stemmelokalet.
Det har også vore kultur for å tona ned valkampen etter at stemmelokala opnar på valdagen.
Men i sosiale medium er det fritt fram, også på den store dagen. Lova seier ingenting om det er lov eller ikkje å annonsera på Facebook, Instagram eller andre sosiale nettverk den dagen det er val.
Er det greit å driva valkamp i sosiale medium på valdagen?
– Ei demokratisk utfordring
I samband med førre stortingsval blei det etterlyst reglar for digital valkamp, men lite har skjedd.
I 2021-valet følgde analysebyrået Analyse & Tall med på valkampen på Facebook og andre sosiale medium.
På valdagen såg dei hundrevis av politiske annonsar som var aktive.
– Det er urovekkande. Det er ei reel demokratisk utfordring me har i Norge som me ikkje har handtert, seier Håvard Lundberg.
Han er analytikar i Analyse & Tall, som driv med mellom anna analysar av demokrati og sosiale medium.
Håvard Lundberg i Analyse & Tall
Foto: Magent/Colin Eickl lova står det at det ikkje er lov å driva politisk agitasjon i vallokalet på valdagen.
Men når alle har heile verda tilgjengeleg i lomma, også inne i sjølve stemmebåsen, møter dagens samfunn ei lov tilpassa tida før Facebook, meiner Lundberg.
– Det er openbert at lova vart laga i ei anna tid. Det har vore store endringar på kort tid som me ikkje har teke stilling til, seier Lundberg.
– Teknologiutviklinga stiller oss ovanfor mange nye dilemma. Me har behov for at dei politiske partia blir samde om korleis sosiale medium skal brukast i valkampen.
– Eg ser ikkje problemet
Lundberg får ikkje støtte av statsvitar Dag Arne Christensen, som mellom anna var medlem av vallov-utvalet, som i 2020 leverte sitt forslag til ny vallov i Norge.
Dag Arne Christensen i NORCE
Foto: RokkansenteretHan ser ikkje på det som eit problem at det blir drive valkamp på sosiale medium på valdagen.
– Dette er jo noko folk sjølv opnar på telefonen sin. Heile poenget med eit val er å kunne føra valkamp, seier Christensen, og held fram.
– Forsking viser at ein del folk er usikre heilt til slutten. Valkamp handlar jo om å påverka og få fram eit bodskap som folk anten går for eller ikkje går for, seier han.
Dette svarar partia
Så, kan du forventa å sjå valkamp-innlegg i feeden din den 11. september?
Ja.
NRK har sendt e-post til dei ni partia på Stortinget (utanom lista Pasientfokus) med spørsmål om korleis dei stiller seg til valkamp i sosiale medium på valdagen, om dei kjøpte annonsar på valdagen i 2021 og om dei skal gjera det same i år.
I hovudsak går eitt svar att: «Det er greitt, og me kjem til å driva valkamp i sosiale medium på valdagen».
Svara kan du lesa her:
Etterlyser avklaring
– Men har ikkje folk eit val sjølv? Kan dei ikkje berre droppa å sjå på annonsane rett før dei skal stemma?
– Jo, absolutt, seier Lundberg i Analyse & Tall, og held fram:
– Eg veit ikkje om dette er eit stort problem, men eg tenker det er viktig at me tek diskusjonen og snakkar om kva rolle sosiale medium spelar i demokratiet vårt. Det trur eg vil styrka tilliten til valgjennomføringa og til demokratiet, seier han.