Pumper ut valgkampstoff på valgdagen - etterlyser egne regler for sosiale medier

En uskreven regel sier at man ikke skal drive politisk propaganda på valgdagen. Dette ser ikke ut til å gjelde i sosiale medier.

Partiene pumper ut valgkamp-stoff på valgdagen. Også forbund slenger seg på med å oppfordring til hva medlemmene burde stemme. Valgfreden eksisterer ikke på sosiale medier.

BOMBARDERES: Partiene pumper ut valgkamp-stoff på valgdagen. Også forbund slenger seg på med oppfordring til hva medlemmene burde stemme.

Foto: Knut Anders Finnset / NRK

Har du scrolla nedover feeden på Facebook og Instagram i dag, og sett oppfordringer fra forskjellige partier om å stemme på dem? Kanskje har du også sett partiene tvitre om sine kampsaker? Eller til og med fått tekstmelding direkte på telefonen din, der parti eller fagorganisasjoner oppfordrer til å bruke stemmen på akkurat dem?

Det har vært en uskreven regel om at partier og organisasjoner ikke skal drive valgkamp etter at valglokalene har åpnet på selve valgdagen.

På sosiale medier, derimot, kan det virke som den uskrevne regelen om valgfred ikke gjelder. Partiene pumper ut valgkampstoff, og oppfordrer velgerne til å stemme på dem.

Tar kontakt på flere plattformer

Rødt er blant partiene som har vært mest aktive på sosiale medier på valgdagen. Partileder Bjørnar Moxnes viser til loven om valgagitasjon, og sier at han ikke ønsker å kommentere saken ytterligere. Det samme svaret gir SV, som også har vært aktive.

Det er ikke bare de politiske partiene som har drevet valgkamp i sosiale medier på valgdagen. Også flere av medlemmene til Norsk Tjenestemannslag har mottatt en melding hvor de oppfordres til å stemme for en rødgrønn regjering.

Forbundsleder Kjersti Barsok skriver i en e-post til NRK at de ikke har gjort noe som er i strid med valgloven.

– Om noen av våre medlemmer reagerer på det så beklager vi det, men vi har ikke gjort noe som er i strid med valgloven eller reglene for valgsituasjon. Når det nå er valg oppfordrer vi våre medlemmer til å bruke stemmeretten og da stemme rødgrønt fordi det er de rødgrønne partiene som støtter våre viktigste saker.

Bjørn Inge Moe

Bjørn Inge Moe (Ap) mener at e-posten om oppdeling av fylket Troms og Finnmark ikke kan tolkes som valgkamp.

På valgdagen sendte Troms og Finnmark fylkeskommune ut en pressemelding om en rapport i forbindelse med splittelse av fylket. Temaet er betent blant lokalbefolkningen.

Fylkesrådsleder, Bjørn Inge Moe (Ap), sier at rapporten ikke har noe med valget å gjøre. At det er en orientering som har ligget på vent.

– Det er en offentlig utredning lagd av administrasjonen. Vi har ikke relatert det til valget i det hele tatt. Det skulle egentlig ut før helga, sier Moe.

– Må ha klare regler

Sosialantropolog i Analyse & tall, Ingvild Endestad, syns ikke det henger på greip at det er lov å drive valgkamp på noen plattformer på valgdagen.

– Det er regler om at det ikke skal drives valgkamp inne i valglokalet der folk står med lukket forheng. Men de kan jo få et varsel på telefonen rett inn i valgboden, sier Endestad.

– Inntoget av digitale flater gjør at man plutselig har fått helt nye steder som vi ikke har regler for. Dermed skjer valgkampen på andre premisser og er kanskje vanskeligere å regulere enn de mediene vi har hatt før, sier Endestad.

Ingvild Endestad

Sosialantropolog Ingvild Endestad vil ha egne regler for å drive valgkamp på valgdagen i sosiale medier.

Foto: Xenia Villafranca

– Helt uproblematisk

Endestad etterlyser også nye regler rundt bruken av annonsekroner. At de nye plattformene informerer om hvor mye penger som brukes og hva annonsene rettes mot.

– Jeg håper at til neste valg, så lages det noen regler for hvordan valgkampen skal drives. Så stiller vi noen krav til alle disse nye plattformene som vi har begynt å bruke som en aktiv del av vårt demokrati, sier Endestad.

Valgforsker Jonas Stein ved universitetet i Tromsø mener imidlertid at det er innafor med valgkamp i sosiale medier på valgdagen. Så lenge politikerne ikke driver med husbesøk eller står på valglokalet.

– Jeg synes det er helt uproblematisk. Folk velger selv om man vil være på sosiale medier eller ikke, sier valgforskeren.

Jonas Stein. Førsteamanuensis, institutt for samfunnsvitenskap UiT.

Jonas Stein er førsteamanuensis i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet. Han mener det er uproblematisk med valgkamp i sosiale medier på valgdagen.

Foto: Anne Sofie Rønnfeldt / NRK

Nyheter fra Troms og Finnmark

Se Alta og Harstad i cupen her