Hopp til innhold

Antallet innstilte bussavganger er tjuedoblet på ett år

I september ble over 800 bussavganger innstilt i Bergen sentrum. – Folk er slitne, sier Magnus Andre Skår, som har vært bussjåfør i 16 år.

Magnus Andre Skår, bussjåfør

STRAMME LINJER: Bussjåfør gjennom 16 år, Magnus Andre Skår, har ofte ikke tid til pauser i morgenrushet

Foto: Gerd Johanne Braadland / NRK

– Man har muligens klart å bikke grensen for hvor mye sjåførene klarer å strekke seg for å få dagene til å gå opp.

Magnus Andre Skår har vært bussjåfør i 16 år. Nå er det ekstra tøft.

Det er ikke lett å merke det på ham når han ønsker passasjerene sine en god morgen og vinker til andre kolleger på veien. Men Skår er sliten.

Da pandemien kom, forsvant mange utenlandske sjåfører og en utsatt næring ble satt under enda sterke press.

Nå er Skår én av dem som forsøker å dekke over et større område enn før.

– Vi får flere spørsmål om vi kan jobbe overtid og jobbe på fridager, men vi har jo begrensninger på hvor mye vi kan jobbe, sier han.

Det kommer til uttrykk i en dyster utvikling det siste året. På ett år har antall innstillinger i Bergen sentrum blitt nesten tjuedoblet.

I Oslo ligger derimot antall innstillinger stabilt det siste året.

Buss og bybane i Kaigaten i Bergen

– HEKTISK: Bussjåfør Magnus Andre Skår omtaler sin egen hverdag som hektisk. Nå frykter han flere sjåfører vil falle fra.

Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix

Sjåførkrise

NRK har de siste månedene skrevet flere saker om den lenge varslede busskrisen i Norge:

Norge mangler opp til 2000 nye bussjåfører i året, men sliter med rekruttering.

I mange år har utenlandsk arbeidskraft vært med på å bøte på utfordringene, men mange forlot landet under pandemien. Nå er hver tredje norske bussjåfør over 60 år.

Bergen er særlig utsatt med en mangedobling av innstilte avganger i to områder:

Bergen sentrum fra 44 innstillinger i september i fjor til 801 i år, og Bergen nord med 21 mot 490 innstillinger i samme tidsrom.

I hele Vestland fylke har antall innstillinger økt fra 0,06 prosent i september i fjor til 1,4 prosent i samme tidsrom i år:

– De er slitne, de har kjørt mye overtid. Noen har gått lei av forholdene og har begynt å tenke på seg selv, sier bussjåfør Skår.

Han er også som tillitsvalgt for Yrkestrafikkforbundet.

Fylkesordfører: – Vi har kontroll

Direktør i Skyss Målfrid Vik Sønstabø peker på sjåførmangelen som årsak for den store økningen av innstillinger i Bergen.

– Det er en generell sjåførmangel i bransjen og dette har da gått utover disse to ruteområdene i år. Og selv om det ikke er krise og kaos, så viser dette viktigheten av å rekruttere sjåfører, sier hun.

Det er fylkeskommunen som har ansvar for kollektivtrafikken i fylket. Fylkesordfører Jon Askeland (Sp), mener situasjonen er under kontroll tross alle innstillingene.

– I fylket under ett så har vi kontroll, sier han og legger til:

– Utfordringene i Bergen sentrum og delvis i Bergen nord har vi løpende dialog med busselskapene om. De arbeider med det og vi skal klare det. Jeg kan ikke si når det skjer, men jeg håper de klarer det relativt raskt, sier han.

Jon Askeland

DIALOG: Fylkesordfører i Vestland Jon Askeland (Sp), sier han har tett dialog med busselskapene om hvordan man skal løse utfordringene i Bergen sentrum og nord.

Foto: Paul André Sommerfeldt

Stabilt i Oslo

I motsetning til Bergen har antall innstillinger i Oslo ligger stabilt, med rundt 300 innstillinger både i fjor og i år, viser tall fra Ruter.

Hvorfor forskjellen mellom de to byene er så stor, har trolig ikke ett klart svar, men mobiliteten innad i Norge er lav når det gjelder bussjåfører.

Det forklarer forsker ved transportøkonomisk institutt Jørgen Aarhaug.

– Man flytter ikke fra den ene siden av landet til den andre for å kjøre buss. Det er opplagt at det er og vil være regionale forskjeller når det gjelder tilgangen på bussjåfører, sier han.

Usikker fremtid bak rattet

Tilbake i Bergen svinger Skår ut fra snuplassen på Støbotn. Det har vært forsinkelser i rushet og han har ikke tid til å ta en pause før neste tur.

– Det er hverdagskost for oss, sier han.

– Hva tror du om fremtiden da?

– Den blir utfordrende.

– Men du kommer til å bli i yrket?

– Foreløpig så er jeg i yrket.

Magnus Andre Skår, bussjåfør

TAR PÅ: På spørsmålet om han vil bli i yrket, svarer Magnus Andre Skår «foreløpig».

Foto: Gerd Johanne Braadland