Hopp til innhold

For få sjåfører årsak til busskaos i Bergen

Norge må rekruttere 2000 bussjåfører årlig for å unngå sjåførkrise, advarte transportnæringen i sommer. Onsdag ble 20 bussavganger innstilt på grunn av sjåførmangel.

Skyss buss

SJÅFØRMANGEL: Flere hundre passasjerer i Bergen måtte vente på neste buss, eller finne seg en annen måte å komme fram på.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Onsdag morgen meldte kollektivselskapet Skyss om en rekke innstilte bussavganger i Bergen. Oversikten ble oppjustert utover morgenen, men på et tidspunkt var det over 20 bussturer som det ikke ble noe av.

Dermed måtte flere hundre passasjerer finne en annen måte å komme seg fram på, eller vente på en senere avgang.

– Vi beklager overfor dem som har opplevd å måtte vente, sier pressekontakt Ingrid Dreyer.

– Leit og kjedelig

Hun sier at de forsøker å unngå flere innstillinger etter hverandre på samme linje, men slår fast at dette likevel skjedde ved noen anledninger i dag.

– Vi har rundt 5500 daglige turer i bergensområdet, så et 20-talls innstillinger er ikke spesielt mange. Men for de som må vente, er det veldig leit og kjedelig, sier hun.

Målet er å ikke avlyse avganger som gjør at det blir lenge å vente på neste avgang.

– På dager som denne blir enkeltavganger tatt ut, fortrinnsvis på busslinjer som går ofte, slik at det skal bli minst mulig merkbart for de reisende.

Når Skyss får beskjed om hvor og når det blir hull i rutetabellen, legger de informasjon om avvikene på nettsidene sine.

Ingrid Dreyer

Pressekontakt Ingrid Dreyer i Skyss beklager problemene i dag.

Foto: Skyss

Mangler sjåfører

Skyss opplyser at mangel på sjåfører er grunnen til at avgangene må kuttes ut.

Generelt sett er det mannskapsmangel hos flere av operatørselskapene våre. Det skyldes en kombinasjon av ferie, sykdom og rekrutteringsutfordringer i dagens arbeidsmarked, sier Dreyer.

Mangel på arbeidskraft er noe kollektivnæringen sliter med over hele landet.

– Det kan bli langvarig, for det er ingen kvikk fiks på dette. Det har å gjøre med tilstanden i arbeidsmarkedet generelt. Vi ser for oss at vi kan måtte streve med dette lenge. Men operatørselskapene jobber med rekrutteringstiltak så godt de kan, på mange ulike fronter, ifølge Dreyer.

Tidligere i sommer slo bussnæringen alarm om problemene med å skaffe nok bussjåfører. Både Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport understreket behovet for å få flere til å velge bussjåfør som yrke.

En kartlegging NHO Transport gjorde i 2017, viste at Norge må rekruttere 1000 sjåfører i året frem til 2030. Yrkestrafikkforbundet hevder at dette tallet er doblet, fordi mange utenlandske sjåfører forsvant i løpet av koronapandemien.

Nesten ingen utdanner seg

Men selv om bussnæringen skriker etter flere sjåfører, er tallene dystre når man ser på hvem som utdanner seg til yrket.

Det store flertallet av yrkessjåførelevene på videregående skoler vil heller bli lastebilsjåfør enn bussjåfør.

Ved seks av elleve landslinjer, der yrkessjåførelevene kjører opp, er det ingen søkere som vil kjøre buss, viser ferske tall fra skolene rundt om i landet. Det er en forverring av allerede lave søkertall de siste årene.

– Antall plasser på yrkesfag på buss er langt lavere enn det antallet nye bussjåfører Norge trenger hvert år, sa forsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt til NRK i juli.

Les også Rekordlave søkertall: Andreas (18) er den eneste i sjåførklassen som vil kjøre buss

Andreas Bjørklund