Sveinung (33) vil reise kollektivt – blir «tvungen» til å ta bilen Småbarnsfar Sveinung Føllesdal (33) vil reise kollektivt, men det er «umogeleg» i kvardagen. Fleire foreslår at meir fleksible ordningar kan vere ein del av løysinga. Av Ingeborg Grindheim Slinde og Tale Hauso
Historisk vedtak: Bybanen skal gå over Bryggen i Bergen Nå kommer kampen om hvor mye staten skal betale for den. Av Linnea Skare Oskarsen
Misforståing har gitt nesten gratis ekspressbuss Førde – Bergen for 19 kroner. Eller kva med Bergen – Sogndal for 29 kroner? Eit «smutthol» i busstakstane gjer lange bussreiser ekstremt billege. Av Ingeborg Grindheim Slinde
Hilde sparer 168 reisetimer i året etter ny bybanelinje åpnet Hilde Johanne Hagen har fått halvert reisetiden til jobb etter at bybanen tar en ny vei gjennom fjellet. Stoppet ved arbeidsplassen hennes blir byens travleste, med opp mot 8000 daglige passasjerer. Av Julianne Bråten Mossing og Cato Kristensen
Antallet innstilte bussavganger er tjuedoblet på ett år I september ble over 800 bussavganger innstilt i Bergen sentrum. – Folk er slitne, sier Magnus Andre Skår, som har vært bussjåfør i 16 år. Av Linnea Skare Oskarsen og Gerd Johanne Braadland
For få sjåfører årsak til busskaos i Bergen Norge må rekruttere 2000 bussjåfører årlig for å unngå sjåførkrise, advarte transportnæringen i sommer. Onsdag ble 20 bussavganger innstilt på grunn av sjåførmangel. Av Åge Algerøy
Rekordlave søkertall: Andreas (18) er den eneste i sjåførklassen som vil kjøre buss Bussnæringen skriker etter arbeidskraft, men ved 6 av 11 landslinjer er det ingen bussjåførsøkere. – Bekymringsfullt for rutetilbudet, sier forsker. Av Linnea Skare Oskarsen
Snart er hver tredje bussjåfør pensjonist – frykter at ruter må skrotes Norge trenger 2000 nye bussjåfører hvert år for å avverge en sjåførmangel-krise. Av Linnea Skare Oskarsen
Bybanen i tunnel vil bli nesten tre ganger dyrere enn trasé langs Bryggen Bybane langs Bryggen er billigere, raskere på plass og mer tilgjengelig for folk enn tunnelalternativet, viser ny gjennomgang. Kulturminner står i fare ved begge løsninger. Av Adrian Nyhammer Olsen