Telenor-problemer ga full stans i innsjekkingen ved norske flyplasser

Lufthavnene i Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim var berørt. Det ble lange køer, og Telenor sier det fortsatt kan oppstå følgefeil.

SAS-fly lander på Bergen lufthavn Flesland

STOPP I INNSJEKK: Det var full stans i innsjekkingen ved Norges fire største flyplasser grunnet nettfeil hos Telenor.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Torsdag morgen var det full stans ved innsjekkingen til Norges fire største flyplasser i tre kvarter.

Årsaken er at Telenor har problemer med nettet.

  • Ble du eller noen du kjenner påvirket av stansen? Tips oss her.

– Vi beklager ulempene dette har medført for våre kunder, sier pressekontakt Henriette Holte i Telenor.

Utfordringene har ført til lange køer opplyser pressekontakt i Avinor, Cathrine Fuglesang Framholt.

Utsatte fly

På Bergen Lufhavn Flesland ble det meldt om lengre køer ved innsjekkingen like før klokken 08.20.

Da hadde driftsproblemene vedvart en liten stund, forteller operativ sjef ved Bergen lufthavn Flesland, Øystein Skaar.

– Vi var heldige med tidspunktet fordi de første flyene hadde allerede gått ut, sier Skaar som legger til at det likevel var noen som ikke fikk komme med på flyet sitt.

Ifølge han var det en periode der ingen passasjerer fikk sjekket inn, og fly ble forsinket av den grunn.

Nå skal køene ha blitt løst opp, men Skaar kan ikke utelukke videre problemer som resultat av morgentimenes problemer.

– Forsinkelsene forplanter seg nok utover formiddagen, men flytrafikken vil gå tilbake til normalen i løpet av dagen, sier Skaar.

Driftsproblemer

I følge Telenor oppstod det et strømbrudd med etterfølgende feilsituasjon rundt kl. 07.35 i dag. Dette medførte ustabilitet i en nettkomponent og fikk konsekvenser for deler av både mobil- og fastnettet.

Problemene skal ikke ha påvirket kritiske drifts- eller sikkerhetssystemer.

Avinor melder om at systemene ved flyplassene fungerte som normalt kl. 08.20.

– Vi har jobbet på spreng med å løse problemet, og kl. 08.30 begynte trafikken å normalisere seg. Det kan fortsatt gjenstå ringvirkninger og følgefeil, og vi jobber nå med å kvalitetssikre dette, sier pressekontakt i Telenor, Henriette Holte.

Selskapet fortsetter å overvåke trafikken for å sikre stabilitet.