Hopp til innhold

Taxi til flyplassen blir 20 kroner dyrere

Derfor må du snart betale ekstra for å kjøre taxi til og fra Bergen lufthavn.

Taxier på Flesland

DETTE BLIR DYRERE: I forbindelse med utbedringer av taxi-fasilitetene ved Flesland, ønsker Avinor nå å innføre en ekstra drosjeavgift på 20 kroner per henting. Drosjenæringen er sterkt imot ordningen, som sjåførene omtaler som ekstra bompenger.

Foto: Jørgen Eide / NRK

I forbindelse med utbedringer av taxi-fasilitetene ved Flesland, ønsker Avinor nå å innføre en ekstra drosjeavgift som NRK tidligere har omtalt.

Det gjenstår noen avklaringer, men Avinor bekrefter til NRK at det ligger an til en pris per henting på 20 kroner ved bergensflyplassen. Prisen blir den samme i Stavanger og Kristiansand.

Hvis myndighetene og Avinor pålegger Bergen Taxi ytterligere kostnader betyr det at kundene til syvende og sist må betale.

Jan Valeur, Bergen Taxi

Oppholdsrom og WC

– Vi jobber for å legge enda bedre til rette for kollektivtrafikken ved Bergen lufthavn. Vi etablerer blant annet et taxidepot og køstyring-system for å øke sikkerheten for alle som ferdes på lufthavnen, og for å gi passasjerene en enklere reise, sier lufthavnsjef Aslak Sverdrup til NRK.

Med det nye systemet vil taxisjåførene få tilgang til oppholdsrom og toaletter, noe de ikke har i dag.

– Vi er godt i gang med arbeid på området for nytt taxidepot. Vi avventer nå de siste tillatelser for å kunne gjennomføre byggearbeidet ved lufthavnen, og vil ta i bruk de nye fasilitetene så snart de står klare, sier Sverdrup.

Kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor presiseres at dette gjøres for å sikre best mulig logistikk for de reisende på lufthavnen.

– Vi har god erfaring fra de lufthavnene som i dag har taxi-depot, blant annet på Oslo lufthavn som har hatt dette i mange år, sier Løksa.

Jan Valeur

KRITISK: Bergen Taxi-direktør Jan Valeur.

Foto: Kjetil Rydland

Du må betale regningen

Taxinæringen legger ikke skjul på at det er passasjerene som vil få ekstraregningen.

– Vi har ikke hørt noe om de 20 kronene, så dette tallet er nytt for meg. Ei heller at det er innført bompenger på Flesland, som vi synes er uhørt, sier Bergen Taxi-direktør Jan Valeur.

– Hva ønsker dere å gjøre videre i saken?

– Prinsippet rundt dette arbeidet er det Norges Taxiforbund sentralt som tar. Bergen Taxi er av den oppfatning at denne avgiften ikke bør innføres, verken på Flesland eller andre flyplasser. Hvis myndighetene og Avinor pålegger Bergen Taxi ytterligere kostnader betyr det at kundene til syvende og sist må dekke dette.

Kø på Flesland

PASSASJERENE MÅ BETALE: Taxinæringen legger ikke skjul på at det er flypassasjerene som vil få ekstraregningen om Avinor innfører ekstra taxiskatt.

Foto: Øystein Hage

Må ta kostnadene selv

– Avinors argument er at man bygger nye fasiliteter som også Bergen Taxis sjåfører kan nyte godt av?

– Vi har i dialog med Avinor uttrykt at vi ikke har behov for slike fasiliteter, som vi har andre steder. At de bygger slikt er noe de må ta kostnadene på selv, sier taxidirektøren til NRK.

Slik er avgiften ved andre norske flyplasser:

  • På Sola implementeres samme type systemer, og er ventet å bli 20 kroner.
  • I Kristiansand er det planlagt noe lignende, men med annet teknisk system. Også her blir prisen 20 kroner.
  • I Bodø og Tromsø har de et lignende system, hvor prisen er 16 kroner, og i Trondheim 18 kroner.
  • På Oslo Lufthavn har man et tilsvarende opplegg som driftes av taxinæringen selv, ikke av Avinor. Her er prisen 90 kroner.