Hopp til innhold

Disse veiene og prosjektene vil regjeringen satse på neste år: – Galskap, sier Frp

Regjeringen foreslår å bruke 91 milliarder kroner på samferdsel i 2024. – Det er en kraftfull satsing, sier samferdselsministeren.

Stad skipstunnel Moldefjorden.

UT PÅ ANBUD: Kystverket skal lyse ut en anbudskonkurranse om Stad skipstunnel i Vestland 2024.

Foto: Kystverket/ Multikonsult/Link Arkitektur

Fredag klokken 09 ble statsbudsjettet for 2024 presentert av finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Hovedtallene for samferdsel fordeler seg slik:

Det er en økning på 8 milliarder kroner fra saldert budsjett i 2023, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding. Det er en vekst på 9,7 prosent.

– Vi tar en ny sats på samferdsel og jobber for å binde hele landet sammen. Vi vil skape trygge og forutsigbare rammevilkår både for de som transporterer seg til og fra jobb og skole og for næringslivet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Han trekker fram tre hovedsatsinger i budsjettforslaget:

  • Tre riksveiprosjekter: E134 Røldal-Seljestad, E134 Oslofjordforbindelsen og E6 Megården-Sommerset.
  • Tung satsing på luftfarten med FOT-ruter og redusering av priser for distriktene.
  • Satsing på by- og byvekst.
    Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister

    Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kaller forslaget til statsbudsjett for en ambisiøs satsing på samferdsel.

    Foto: Christine Breivik Øen

Les også Statsbudsjettet 2024: Regjeringen øker oljepengebruken

Disse veiene vil regjeringen prioritere

Regjeringen ønsker å øke bevilgningen til veiformål med 3,3 milliarder kroner.

Det innebærer 36,5 milliarder til Statens vegvesen og 6,5 milliarder til Nye veier AS.

9,7 milliarder blir satt av til drift og vedlikehold av europaveier og riksveier.

  • Deler opp E6-prosjektet i Sørfold i Nordland i to.
  • Vil bevilge 6,5 milliarder til Nye veier AS. De skal blant annet skal prioritere hvor mye penger som går til ny vei fra Dombås til Åndalsnes.
  • Viderefører arbeidet på E8 Sørbotn-Laukslett i Tromsø.
  • Utbedring av riksvei 45 mellom KristiaKristiansandvik i Agder.
  • Sluttoppgjør for E69 Skarvbergtunnel-prosjektet i Porsanger.
  • Regjeringen foreslår også å videreføre ordningen med halvering av fergetakster og gratis ferger i 2024.
  • Stad skipstunnel: Regjeringen vil lyse ut en anbudskonkurranse og legger rundt 130 millioner kroner i potten til forberedelser og gjennomføring av anbudskonkurransen.

Stortingspolitiker og Frps samferdselspolitiske talsperson, Frank Sve, er sterkt kritisk til at regjeringens prioriteringer på veinettet.

– Det er galskap å ikke bygge de tryggeste veiene. I fjor så vi for første gang siden 2016 en økning i antallet som omkom i trafikken. Regjeringen tar ikke tak i dette, men vil bygge mindre trygge veier neste år, skriver han i en pressemelding.

Sve sikter særlig til E16 Skaret-Hønefoss og E39 Veibust-Blindheim-Moa.

Frank Edward Sve

KRITISK: Frps samferdselspolitiske talsperson Frank Sve mener regjeringen burde ha sørget for bevilgning til flere firefeltsveier.

Foto: Stortinget / Stortinget

– Noen av Norges farligste veier er ikke nevnt i statsbudsjettet med ett ord. Dette fremstår som direkte trafikkfarlig, skriver han.

Nygård peker på at regjeringen satser på de prosjektene som er ferdig planlagt og ligger øverst i Nasjonal transportplan (NTP). Han peker også på at E16 er en del av fellesprosjektet med Ringeriksbanen.

– Det er det en klar bestilling fra stortinget om at vi skal vurdere det prosjektet i forbindelse med NTP. Det vil ikke være et sannsynlig utfall at det kommer penger til det i dette statsbudsjettet, for NTP-en kommer neste år.

Videre viser han til at også potten til drift og vedlikehold har stor betydning for sikkerhet og fremkommelighet på veiene våre.

Oppstart av ny E6-trasé i Nordland

Før statsbudsjettet ble lansert ble det klart at regjeringen prioriterer tre riksveiprosjekter: Ny E6-trasé i Nordland, tunnelprosjektet mellom Røldal og Seljestad på E134 i Vestland og byggetrinn 2 på E134 Oslofjordforbindelsen i Akershus.

– At vi nå får satt i gang dette prosjektet, er viktig for å binde sammen Sør- og Nord-Norge på en trygg måte, sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i august.

Det var da regjeringen erklærte at de ville bruke 4 milliarder kroner på en ny vei mellom Megården og Sommerset i Sørfold, Nordland.

Den eksisterende E6-traséen kobler Nord-Norge med resten av landet. Når den er stengt, finnes det ingen reell omkjøring

I tillegg oppfyller ikke de lave, mørke og trange tunnelene på strekningen de trygghetskravene som gjelder i dag.

Planene om å fikse dette har vært klare i mange år, men en innstramming i budsjettet i fjor på grunn av krigen i Ukraina, gjorde at utbyggingen ble satt på pause.

Får regjeringen det som de vil, havner den første spaden i jorden neste år.

Ny tunnel i Vestland

Den planlagte tunnelen på E134 vil spare de som reiser mellom Røldal og Seljestad i Ullensvang kommune omtrent tusen høydemeter.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener den er viktig fir å binde «Østlandet og Vestlandet tettere sammen»

Men tungtransportbransjen har krevd en slik tunnel i en årrekke på grunn av den kraftige stigningen på begge sider av Røldalsfjellet.

Snø ved Røldalstunnelen

Røldalstunnelen helt på toppen av fjellveien er trang og kondensutsatt.

Foto: Statens vegvesen

Prosjektet ble som Nordland-traseen satt på vent på grunn av den økonomiske situasjonen i fjor, og har en kostnadsramme på hele 4,9 milliarder kroner.

Dette er en 1,1 milliard kroner mer enn det Statens vegvesen regnet seg til i mars.

Nytt løp i Oslofjordtunnelen

Nygård lovet også til NRK i august at arbeidet med å utvide Oslofjordtunnelen skulle starte neste år.

En foreløpig beregning av hvor prosjektet vil koste har økt fra 6,5 til 7 milliarder kroner. Hvor mye av denne rammen regjeringen vil dekke inn i år er ikke spesifisert.

Statens vegvesen skriver på sine nettsider er at «det største problemet med Oslofjordtunnelen er at den altfor ofte må stenge»

Tunnelen er en del av E134 og går mellom Drøbak og Hurum.

Bilde av stengt Oslofjordtunnelen.

Det skal lite til for at Oslofjordtunnelen blir stengt, ifølge Vegvesenet.

Foto: Live Marie Hagen Wold / NRK

Jernbane

Regjeringen prioriterer 32,3 milliarder kroner til jernbaneformål. Det ønsker de å fordele slik:

  • 8,6 milliarder kroner til fornyelse og vedlikehold av jernbanenettet.
  • 5,4 milliarder kroner til kjøp av persontransporttjenester.
  • Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen frem til Stjørdal
  • 500 millioner kroner til utbygging av sammenhengende dobbeltspor mellom Arna og Bergen på Vossebana.
  • 150 millioner kroner i tilskuddsordning frem til Dovrebanen blir opnet fåpnetennomgående trafikk.
  • Kvartersavganger for lokaltogene mellom Arna og Bergen på Vossebana.
  • Regiontogene på Gjøvikbanen skal gå hver time.
  • Raskere reiser og flere avganger på intercity-strekningene på Østlandet. Det innebærer: Sandbukta–Moss–Såstad på Østfoldbanen, Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen og Kleverud–Sørli–Åkersvika på Dovrebanen.
  • Regjeringen setter som kjent av 300 millioner kroner til å jobbe videre med fellesprosjektet Arna-Stanghelle på E16 og ny jernbane. Prosjektet vil ha en samlet kostnad på 30 milliarder kroner.

StortinStortingspolitikerlem i finanskomiteen, Sveinung Rotevatn fra Venstre, reagerer på at regjeringen ikke legger mer penger i potten til vedlikehold:

– Regjeringen foreslår et budsjett der vedlikeholdsetterslepet kommer til å øke. Det betyr at vi kommer til å få et mer forfallent jernbanenett. Det betyr igjen flere signalfeil og forsinkelser og mer buss for tog. Å bevilge penger til vedlikehold fremstår kjedelig, men det er veldig viktig, sier han.

Sveinung Rotevatn

KRITISK: Sveinung Rotevatn (V) reagerer på at regjeringen ikke bruker mer penger på å vedlikeholde jernbanenettet.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

– Vi har lagt opp til rasjonell framdrift på de pågående prosjektene, men det er riktig at vi fortsatt har en utfordring med økende vedlikeholdsetterslep på jernbane, sier samferdselsminister Nygård.

Han peker på at de jobber med å målrette vedlikeholdsinnsatsen bedre enn før og at de ser på hvordan dette bør gjøres i fremtiden.

Luftfart

Regjeringen forslår 5,2 milliarder kroner til luftfartsformål i 2024. Det inkluderer:

  • 1,9 milliarder kroner til FOT-ruter.
  • 2,9 milliarder kroner til ny lufthavn i Mo i Rana og flytting av Bodø lufthavn.