Presset aukar på å flytte meir av laksetransporten over på sjø.
To faktorar driv utviklinga:
Klimaomsyn
«Trafikkinfarkt» på vegane
I eit høyringssvar til Havbruksutvalet skriv Rederiforbundet at belastninga på vegnettet er i ferd med å bli «uforsvarleg». I staden for å «asfaltera seg ut av problema» føreskriv dei meir gods langs sjøvegen.
– Kapasiteten på vegnettet som tek trailerar med sjømat til Europa er sprengd. Kva er vel meir naturleg enn at sjømat går på sjøtransport, seier administrerande direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg til NRK.
Han legg til:
– Om fleire bedrifter vel sjøtransport, gir det betre klimaavtrykk, færre ulykker, mindre vegslitasje og kortare køar.
Forsøksordning havarerte
Det har lenge vore eit politisk ønske å få meir transport over på kjøl, men forset og fagre ord har som hovudregel kollidert med røyndommen.
Symbolisert ved Kysthavnalliansen sitt forsøk med å frakta fersk sjømat direkte med hurtiggåande båt frå Trondheim til Rotterdam i Nederland.
Forsøket vart innleidd i 2020, men stansa etter eitt år.
– Forsøket vart torpedert av covid og høge drivstoffprisar, seier Dag Bakka hos Kystrederiene.
Han seier det enno er eit gap mellom «den fragmenterte, rimelege og fleksible biltransporten» og det reiarlaga kan tilby.
– Det er framleis nokre utfordringar knytt til frakt av fersk fisk på sjø, men større miljømedvit og ny og betre teknologi, trekkjer i rett retning. Det er derfor viktig at styresmaktene legg til rette, seier leiar for Godsalliansen, Jahn Cato Bakken.
Direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, seier til NRK at han i utgangspunktet er positiv til at meir laks går sjøvegen – «til dømes til Baltikum og Mellom-Europa» – men at den største marknaden (Asia) er utanfor rekkjevidd på grunn av haldbarheit.
– Dette er spørsmål som krev ein realistisk og heilskapleg tilnærming. Det vi ikkje treng er politisk diktat om at meir laks skal gå sjøvegen. Initiativet til å byggja gode system må komma nedanfrå, seier han.
Vegane kneler under vekta av tungtransporten
Det offisielle målet er å få 30 prosent av langdistansegodset bort frå vegen innan 2030, men ifølgje evalueringar frå Riksrevisjonen og Kystverket er målet «verken realistisk eller formålstenleg».
– Det er heller ingen realisme i å tru at snarlege teknologiske endringar vil endra på dette, skriv Kystverket.
Statistikk frå SSB viser at det blir mindre godstransport mellom norske hamner, og at talet på seglingskonsept er på retur.
Statens vegvesen har derfor åtvara om at vegane kan knele under vekta av tungtransporten.
– Lastebilen går gjerne frå dør til dør, medan sjøtransport treng fleire aktørar for same operasjon. Det kan få sjøtransport til å verka meir krevjande, seier direktør i Norske Havner, Kjell-Olav Gammelsæter.
Tinder for sjøtransport
I Bergen har eit oppstartsfirma teke mål av seg å gjera det enklare og billigare å frakte gods på sjøen.
– Tradisjonar og etablerte rutiner har hindra at kjøparane og tilbydarane har funne kvarandre, seier Keelspot-gründer og dagleg leiar Svein Arild Vatsø.
Modellen er i grove trekk kjend frå datingtenesta Tinder, overnattingskatalogen Airbnb og drosjetenesta Uber:
Via algoritmar og kunstig intelligens kan kundane finne aktuelle reiarar, og omvendt. Prisar og vilkår blir avtalt direkte mellom partene.
Ein av pilotkundane er Selstad, som leverer utstyr og service til havbaserte næringar.
– Eit kystland bør senda mykje meir gods sjøvegen. Eg håpar at nye tekniske løysingar skal gjera det litt lettare å gjennomføra denne visjonen, seier Selstad-medarbeidar Janne Seljeseth Dybvik.
Millionar til nye hamneprosjekt langs kysten
Rett før jul gav regjeringa 19 millionar kroner i tilskot til tre nye hamneprosjekt langs kysten.
– Dette bidreg til at vi får realisert gode prosjekt i hamnene og legg til rette for meir effektiv sjøtransport og betre logistikk, sa fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) i ein offisiell uttale.
I fjor gav staten totalt 102 millionar kroner til 11 hamneprosjekt.
På europeisk nivå skal Sintef-prosjektet AEGIS leggje til rette for sjølvstyrte skip mellom fleire hamner.
Prosjektet vann ein pris under EU-kommisjonens konferanse om sjøtransport i september.
– Vi er veldig stolte og opplever prisen som ei anerkjenning av at prosjektet har bidrege til konkrete og meiningsfulle resultat, seier Odd Erik Mørkrid, som er prosjektleiar i Sintef Ocean.