Hopp til innhold

Jenny (24) var uten fastlege i seks måneder: – Jeg ble sykere og var redd

Rekordmange klager på helsehjelpen i Norge. – Jeg følte meg helt hjelpeløs, sier Jenny Raquell.

Jenny Raquelle

FIKK IKKE HJELP: Jenny Raquelle gikk seks måneder med hovne mandler uten nødvendig legehjelp.

Foto: Privat

Raquelle flyttet til Bergen i august i fjor.

Hun ville bli voksen og bo på et større sted. Drømmejobben hadde hun også fått.

Hun satte seg raskt opp på venteliste for å få fastlege her. De siste to årene hadde hun nemlig slitt mye med mandlene.

Men etter en måneds ventetid ble mandlene verre.

Immunforsvaret hennes blir dårligere. Hun får veldig høy feber og mandlene blir hvite og doblet så store.

Men hun får ikke fastlege.

– Jeg følte meg helt hjelpeløs, sier Raquelle.

Feberutslett hos Jenny Raquelle

UTSLETT: Raquelle fikk verkende feberutslett på hele kroppen.

Foto: Privat

Kontaktet syv legevakter

Hun bevegde seg ikke i køen. Fem måneder hadde gått siden hun først søkte om fastlege.

Tilstanden hennes ble ikke bedre, og hun var mye syk.

Flere ganger måtte drømmejobben utgå på grunn av helsa.

Hun kontaktet syv forskjellige legevakter, men alle ga henne samme svar:

– Situasjonen min var ikke alvorlig nok. De kunne ikke gjøre noe siden jeg ikke hadde fastlege.

Men for Raquelle føltes situasjonen veldig alvorlig.

– Jeg var jo redd. Jeg ble jo ikke noe bedre og fikk ikke dratt på jobb. Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre, sier hun.

Rekordmange henvendelser

Til slutt får moren hennes nok og ber henne ta saken videre til pasient- og brukerombudet.

Raquelle viste ikke om tilbudet selv, men gjorde som moren sa og tok kontakt.

Det var hun ikke alene om.

Jannice Bruvik fra pasient- og brukerombudet sier at de i fjor mottok nesten 17.000 henvendelser. Det er en økning på over 2200 klager fra året før.

– Det er mer enn noen gang tidligere.

Jannicke Bruvik

FASTLEGEKRISE: Pasient- og brukerombud, Jannicke Bruvik, er bekymret for fastlegekrisen.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

Ifølge Bruvik mottok de klager på alle områder innenfor helse- og omsorgstjenesten, men henvendelser rundt fastlegeordningen var den absolutt største gruppen.

– Behovet for hjelp er større enn det er kapasitet. Det er rett og slett for få fastleger, sier Bruvik.

Fastlegen kan ha 18 timers arbeidsdag: – Kan ikke fortsette på denne måten

Bruvik forteller at de største utfordringene for helsevesenet er fastlegeordningen og psykisk helsevern. Det er de to områdene de blir kontaktet på mest på.

– Vi er oppriktig bekymret fordi vi tror dette går på helsen løs. Det er et reelt og stort problem.

Følte seg lite verdt

Etter klagen til pasient- og brukerombudet fikk Raquelle omsider fastlege på plass i starten av mars.

Nå ser hun frem til operasjon for å få fjernet mandlene.

Hun er takknemlig for hjelpen, og glad for at moren hennes ba henne ta kontakt.

– For noen som ikke kjenner til systemet er det veldig vanskelig å få tak i fastlege uten å måtte stå på venteliste ganske lenge.

Det overrasker henne ikke at antall klager har økt.

Jeg unner ingen å være i samme situasjon. Jeg følte meg så lite verdt. Det føltes som jeg hadde gjort noe galt, men jeg kunne jo ikke gjøre noe som helst, sier Raquelle.