Hopp til innhold

Derfor nekter Monica Mæland å innføre datokjøring i Bergen

Byrådslederen er politianmeldt og under hardt skyts fra fylkesmann Lars Sponheim om giftlokket over Bergen. – Vi må ha tiltak som virker, samtidig som alle må komme seg på jobb, svarer byrådslederen.

Monica Mæland og giftlokket over Bergen

VIL IKKE STOPPE BILENE: Slik så 'giftlokket' over Bergen ut tirsdag. Byrådsleder Monica Mæland (innfelt) mener de tilgjengelige tiltakene ikke vil gjøre situasjonen bedre.

Foto: Per Vidar Raunholm/Marit Hommedal / NRK/Scanpix

Lars Sponheim

LANGER UT: Fylkesrådmann Lars Sponheim er igjen på offensiven mot byrådslederen i Bergen.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Langvarig kaldt og tørt vær i Bergen gjør at det mye omtalte «giftlokket» over byen er tilbake.

Luftkvalitetsmåleren på Danmarksplass har flere ganger siste tiden vist helsefarlige verdier av nitrogendioksid.

Allerede i forrige uke advarte Ingvar Tveit i kommunens helsevernetat hjerte- og lungesyke, samt folk med astmaplager, om å ferdes for mye ute.

Sponheim: – Sett opp bompengene!

Tirsdag ble byrådsleder Monica Mæland (H) politianmeldt av partisekretær Diane Berbain i Miljøpartiet De Grønne for ikke å ta problemstillingen på alvor.

Samtidig langer fylkesmann Lars Sponheim igjen ut mot byrådslederen, slik han også gjorde i 2010 :

– Jeg mener det burde vært iverksatt kraftigere virkemidler. Denne forurensingen har vært varslet i lang tid. Det mest effektive hadde vært å øke bompengesatsene kraftig i dagene og periodene hvor det er så høy forurensing, slik Stortinget og regjeringen har åpnet for, sier Sponheim til NRK.

LES OGSÅ: Forskriften for datokjøring er klar | Frykter hyppig datokjøring vil få folk til å kjøpe flere biler | Nå kan du få miljøbot i trafikken

– Vil ikke drive symbolpolitikk

Byrådslederen avviser kritikken og mener de tilgjengelige tiltakene ikke vil være hensiktsmessige.

– Jeg er opptatt av å ikke drive symbolpolitikk, men politikk som som virker. Skal vi iverksette tiltak, må vi vite at de fungerer, sier Mæland til NRK.

– Å øke bompengene er ingen treffsikker ordning, fordi det vil ramme alle. Vi risikerer at forurensende dieselbiler går, mens de mindre forurensende bensinbilene blir stående. Vi vet at en dieselbil tilsvarer 70 bensinbiler, sier byrådslederen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Oppfordring fra Bergen kommune i Bergens Tidende

ANNONSE I DAGENS AVISER: Bergen kommune har rykket inn annonser i byens aviser med oppfordring om å la bilen stå. Her fra forsiden på dagens Bergens Tidende.

Foto: Faksmilie

Mener ekstrabusser forurenser mer

Heller ikke datokjøring, som ble brukt én gang i 2010, er et godt alternativ, mener Mæland. Hun begrunner det med at alle som da ikke kan bruke bilen til og fra jobb, må reise kollektivt, noe som vil føre til at Skyss må sette inn ekstra busser for å ta unna alle de ekstra reisende.

– De ekstra bussene vi har til rådighet, er gamle og forurensende. En slik buss forurenser like mye som 300 biler. Da ville vi ikke ha hjulpet noen av dem som må holde seg innendørs på grunn av den dårlige luften, sier Mæland.

Trafikk på Åsaneveien i Sandviken ved NHH

DATOKJØRING ÉN GANG: Byrådet i Bergen har kun innført datokjøring én eneste gang tidligere.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

LES OGSÅ: No kjem «giftlokket» tilbake | Mindre astma «midt i trafikken» enn i familier med røykere

I dag har Bergen kommune rykket inn annonse på forsiden av Bergens Tidende, hvor folk pent blir bedt om å la bilen stå hvis de kan. Bergen havn er også blitt oppfordret til å flytte båter og skip ut fra indre havn.

Mæland sier de også har bedt Statens Vegvesen rengjøre veiene og Skyss om å sette inn ekstra kollektivtilbud.

– Kan ikke forby bilen

– Er ikke disse tiltakene litt tafatt?

– Alternativet er å forby bilen, og det kan vi ikke gjøre. Alle må ha et fremkomstmiddel for å komme seg på jobb, sier Mæland.

– Har byrådet gjort nok i denne situasjonen?

– Jeg føler vi gjør det vi kan. Dette er en situasjon hvor Bergen eier problemet, men ikke løsningen, sier Mæland.

– Vi må appellere til hver enkelt om å ta ansvar. Folk bør reise kollektivt og la være å bruke peis som oppvarmingsmiddel, om de kan, sier byrådslederen.

LES OGSÅ: – Utrolig upresise luftmålinger