Hopp til innhold

Denne sommeren får du ikke se M/S Granvin

Norges mest travle veteranbåt går gjennom en omfattende oppgradering . – Det er aldri lett å ta ut en så trivelig båt, sier veteranentusiast Kåre Kvalvik.

MS Granvin i Florø

FLYTENDE LEGENDE: 85-åringen MS «Granvin» er en lokalrutebåt, veteranskip og et levende museum i Hordaland.

Foto: Tore Sætre / Wikimedia

Det er et omfattende arbeid som skal utføres på den 85-år gamle akterskipet M/S Granvin. Skipet er derfor ute av drift hele sommersesongen 2016.

– Den skal oppgraderes til å bli helt strøken, sier prosjektleder for restaureringen, Kåre Kvalvik i veteranskipslaget Fjordabåten.

En savnet gammel traver

Han forteller at folk ringer og lurer på hvorfor båten ikke ligger i Leirvik på Stord og hvorfor den ikke ligger i Bergen.

– Det er aldri rett å ta ut av drift en så trivelig båt som folk bruker til å seile med i fritiden, men må du så må du, sier veteranbåtentusiasten.

Restaureringen av M/S Granvin har vært planlagt en stund, og skjer både innvendig og utvendig.

Kåre Kvalvik

DUGNADSVETERAN: – Det er aldri lett å ta ut en så trivelig båt, men må man så må man, sier prosjektleder for restaureringen, Kåre Kvalvik i veteranskipslaget Fjordabåten.

Foto: Marte Rommetveit

Den mest populære veteranbåten

I tillegg er det også noen skader som må repareres, etter båten grunnstøtte utenfor Turøy på Sotra i fjor.

– Vi fikk en smell i bunnen som gjorde at den fikk ødelagt en plate under maskinene, forteller Kvalvik.

Det er Riksantikvaren som betaler for den planlagte oppgraderingen. Forsikringsselskapet forventes å ta resten.

M/S Granvin er den travleste og mest populære veteranbåten langs kysten vår.

– Det er ingen som kan måle seg i nærheten. Absolutt ingen. Den har vært utrolig mye brukt, sier Kvalvik.

– Det er et stort savn

Det kreves en del arbeidstidstimer for både båt og mannskap og holde den i drift.

– En slik båt har veldig godt av å gå en del, i motsetning til folk. Dette er dugnadsarbeid og man må være ekte veteranbåtentusiast for å holde ut, men vi har aldri hatt mannskapsproblemer, sier Kvalvik.

Planen er at M/S Granvin skal være i drift igjen i mai 2017, men veteranbåtentusiasten er urolig for at den ikke er klar til neste sesong.

– Det vil i så fall være tragisk, sier han.

Slippeier Steinar Andersen ved Dåfjorden Slipp, hvor båten oppgraderes, tror båten er klar til neste sesong hvis alt går etter planen.

– Det er et stort savn at den er vekke, forstår jeg. Det er veldig mange som spør meg om dette og som lurer på når den er på sjøen og når den kan ta passasjerer igjen. Vi skal gjøre alt vi kan for å få den klar til neste sesong, sier Andersen.