På Facebook florerer det av grupper som har som mål å hjelpe med tjenester, mat og utstyr. Sølvi Jonstad er arkitekten bak en av dem.
– Nå skal vi hente klær fra en dame som har meldt seg på gruppen min, og som ønsket å donere, sier Jonstad.
Gjennom Facebook-gruppen samler hun inn mat, klær og utstyr til de som har dårlig råd. Blant dem som får hjelp av kvinnen fra Ytre Arna i Bergen finner en blant andre uføretrygdede og arbeidsledige.
– Det er noen givere som har veldig mye å gi, enten av klær eller leker. Og folk kan selv bestemme hva de vil ha, forklarer Jonstad.
Advarer mot å spre personopplysninger
Jonstads gruppe og andre lignende grupper på Facebook, har mye til felles med veldedige organisasjoner.
Men ifølge Ivar Eimhjellen, som forsker på frivillighet og sosiale medier ved Uni Research i Bergen, vinner Facebook-gruppene over organisasjonene på mange punkt.
– Istedenfor at man må gå gjennom en organisasjon eller ha et medlemsmøte, så kan folk umiddelbart engasjere seg og samle andre til å være med å hjelpe, sier Ivar Eimhjellen.
Synne Sætrang ved Institutt for samfunnsforskning i Oslo har i sin studie av Refugees Welcome-nettverket i Norge sett noe av det samme.
– Vi ser at mange av dem som bidro via de nyopprettede initiativene først hadde tatt kontakt med etablerte organisasjoner. Men på grunn av stor pågang opplevde mange å ikke få svar på sine henvendelser.
- NRK Ytring: Nordmenn stiller opp når det trengs
Sætrang mener at Refugees Welcome sin bruk av Facebook i mobilisering og koordinering av aktiviteter har bidratt til å senke terskelen til å bidra frivillig, ved at folk kan bidra raskt, og med helt konkrete behov, uten å måtte binde seg over tid.
Ivar Eimhjellen advarer mot å gi ut for mye informasjon om vanskeligstilte på nettet.
– Det kan fort skje at det blir spredd informasjon som ikke er korrekt. Eller at personer blir identifisert, folk som kanskje ikke burde blitt identifisert.
Positive erfaringer
Sølvi Jonstad er fremme hos Sandra Nilsen, som på hjelpegruppen ønsker å gi bort en del klær. Nilsen forteller at det er første gang hun bruker Facebook til å gi bort det hun selv ikke trenger.
– Det gjør godt innvendig å gi til noen, sier Nilsen.
Siden oppstarten i mars har gruppen til Jonstad fått 600 medlemmer, og hun har bare positive erfaringer.
– Etter at jeg hadde kjørt ut mat til en familie, fortalte en mor at nå gleder barna seg til å komme hjem. For nå er det mat på bordet. Det er sterkt.
- Les også: – Fleire spør om hjelp via Facebook