Hopp til innhold

Fedje-ubåt undersøkes nok en gang

I dag starter en ny runde med undersøkelser av ubåtvraket utenfor Fedje i Hordaland. Selve vraket skal sjekkes for første gang på flere år.

Ubåtvrak

FULL AV KVIKKSØLV: Det tyske ubåt-vraket ble funnet av Sjøforsvaret i mars 2003. Allerede da kom det krav fra flere hold om rask fjerning av kvikksølvet. Ti år etter er Kystverket i gang med nye undersøkelser.

Foto: Kystverket / Scanpix

Hev U864

PROTESTER: Fedje-befolkningen har protestert i årevis for å få vekk ubåt-vraket.

Foto: Tore Sevheim / NRK
Fedje

KVIKKSØLVBOMBEN: Vraket ligger vest for havet utenfor Fedje.

Foto: NRK
Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket

UNDERSØKER: Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket forklarer at de nå skal undersøke selve vraket.

Foto: Kystverket
Lisbeth Stuberg

VERKEBYLL: Ubåten har vært en verkebyll for befolkningen på Fedje de siste ti årene, forteller Lisbeth Stuberg.

Foto: Åge Algerøy / NRK

– Vi skal i gang med et tokt som dreier seg om kartlegging og prøvetaking av vraklokalitetene på havbunnen utenfor Fedje, forteller beredskapsdirektør i Kystverket Johan Marius Ly.

I ti dager fremover skal de undersøke vraket av den den tyske ubåten «U 864», og området rundt.

Ubåten, med 65 tonn kvikksølv ombord, ble funnet utenfor Fedje i 2003. Siden det har myndighetene flere ganger både bestemt og ombestemt seg for hva som er den beste måten å håndtere vraket.

Sjekker selve vraket

I en lang rekke av utredninger og rapporter skal nå selve vraket undersøkes for første gang siden 2006.

– Vi skal ned på vraket og vrakdelene for å kartlegge om tilstandene er de samme som i 2006, forklarer Ly.

Er det grunn til å tro at noe har endret seg?

– Ikke som vi har grunn til å tro nå, men på den annen side har vi ikke vært nede med verken ROV (fjernstyrte miniubåter, red anm.) eller ekkolodd siden 2006, så muligheten er til stede for det, sier han.

Har anbefalt tildekking

Kystverket har i flere rapporter de siste årene anbefalt tildekking av ubåten og kvikksølvet. Alternativet er å hente opp kvikksølvet før man dekker til vraket.

Om Kystverket konkluderer annerledes denne gangen er usikkert.

– Det er litt for tidlig å si. Nå skal vi gjennomføre disse undersøkelsene, også skal vi til høsten gjennomføre en sammenligning av de to tiltakene. Da har vi grunnlag for å se om anbefalingen som vi tidligere har kommet med, bør endres, sier beredskapsdirektøren.

Les også: – Denne krabben er ikke mat for noen

Muligheter for å ta ut kvikksølvet

Helt konkret skal Kystverket gjennomføre en utvidet kartlegging av sedimentene, og en ROV-inspeksjon for å sjekke alle vrakdelene med kamera.

Dersom de finner synlige kvikksølvbeholdere i overflaten, vil de ta opp disse. De vil også kartlegge mulighetene til å få tilkomst til kjølen der kvikksølvbeholderne er lagret, med sikte på å eventuelt kunne hente dem ut.

Til våren skal de tømme vrakdelene for olje .

– Det er vi avhengig av å gjøre før vi eventuelt begynner å gå nærmere inn på selve vrakdelene, og kommer i fysisk kontakt med dem. Det skal vi nemlig ikke gjøre nå, det er i tilfelle planlagt til forsommeren i år, sier Ly.

Les også: Utsetter heving av Fedje-ubåten

– Angsten sliter på oss

Ubåten har vært en verkebyll for lokalbefolkningen siden den ble oppdaget. De frykter konsekvensene dersom kvikksølvet lekker ut.

I oktober fikk de vite at det trolig vil ta enda et år før ubåtens sjebne blir avgjort. Lisbeth Stuberg bor på Fedje, og er på bekymret for ventetiden.

– Den angsten og uroen som vi med rette har snakket om hele tiden, den fortsetter å være der. Vi blir også bekymret for om det blir mulig å rydde opp i ettertid. Den angsten sliter på oss, sier hun til NRK.no.

Les også: – Eg har bråvakna om natta og tenkt på kva vi skal gjera med ubåten

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.