Hopp til innhold

Elever etterlyser nøytral info om Gaza-krigen: – Vanskelig å vite hva man skal tro på

Ida (15) og Håkon (15) vet ikke hva de skal mene om krigen mellom Israel og Hamas. Lærer Mads Kapstad kastet seg rundt i full fart for å gi elevene nøytral info om bakgrunnen.

Mads Kapstad

TOK GAZA-INITIATIV: Lektor Mads Kapstad på Rothaugen skole så behov for et eget undervisningsopplegg om bakgrunnen for den pågående krigen mellom Israel og Hamas.

Foto: Iuliana Alexa / NRK

Israels krig mot Hamas på Gazastripen etter terrorangrepet 7. oktober er et tema som engasjerer skoleelever også i Norge.

Selv om det flommer over med informasjon både i tradisjonelle og sosiale medier, syns elevene Ida Mikkonen (15) og Håkon Hellebø Bjørnesen (15) i 10. klasse på Rothaugen skole i Bergen at det er utfordrende å danne seg en mening om det som skjer.

(f.v.) Ida Mikkonen, Olav Dahl Korneliussen og Håkon Hellebø Bjørnsen.

Fra venstre: Ida Mikkonen, Olav Dahl Korneliussen og Håkon Hellebø Bjørnsen er elever ved Rothaugen skole i Bergen.

Foto: Iuliana Alexa / NRK

– Det er vanskelig å vite hva man skal tro på. I sosiale medier kan det bli litt overveldende. Der får vi masse grusomme bilder uten å få et bilde av hele situasjonen, sier Håkon.

– Det kan virke som de forskjellige mediene bare dekker én side av saken, sier Ida.

Kastet undervisningsplanen til side

Elevenes ønske om bedre informasjon om krigen i Gaza gjorde at lektor Mads Kapstad satte seg ned og laget et eget undervisningsopplegg om den pågående krigen og bakgrunnen for den.

– Dette kom veldig fort, og da måtte den opprinnelige planen kastes litt til side, sier Kapstad, som brukte to uker på å forberede modulen.

– Målet er å gi et innblikk i konflikten mellom Israel og Palestina som kan hjelpe elevene til å forstå konflikten fra begynnelsen av. Jeg har lagt merke til at mange av elevene ikke visste hva dette var for noe, sier Rothaugen-læreren.

Les også Eide om krigens reglar: – Viss vi meiner det i Ukraina, må vi meine det i Midtausten

Espen Barth Eide med norsk flagg bak seg. Han ser alvorleg ut.

Vanskelig å være nøytral

En sentral del av opplegget er å gi rom i timene for at elevene selv kan diskutere konflikten og gjøre seg opp egne meninger.

– Det foregår grusomheter fra begge sider, og det er ingen som er helt uskyldige. Slikt skal elevene få lov til å diskutere. De er i en alder hvor de klarer å reflektere selv.

– Hva er det mest utfordrende med å undervise om krigen og konflikten som ligger til grunn for den?

– Å holde seg nøytral. Det har vært vanskelig til tider. Men jeg skal ikke formidle min mening, jeg skal formidle fakta.

Mads Kapstad

Mads Kapstad diskuterer gjerne med elevene om konflikten.

Foto: Iuliana Alexa / NRK

Elevene i tiende klasse gir overfor NRK uttrykk for at de er svært fornøyde med at de får undervisning som hjelper dem til å forstå hva som skjer i Midtøsten.

– Det har vært veldig bra å få lære om dette på skolen nå, sier elev Håkon Hellebø Bjørnesen.

– Utfordrende for lærere

Rektor ved Rothaugen skole, Hanne Hovland, berømmer Kapstad for initiativet.

– Når det kommer til slike konflikter, kan det være vanskelig for lærere. Men det er viktig for elevene at noen er der for å ta imot disse spørsmålene, sier Hovland.

– En må være varsom med tanke på elevenes bakgrunn. Det er rom for egne tanker også i lærerens nøytralitet, men elevene skal få fakta.

Hanne Hovland

Hanne Hovland er rektor ved Rothaugen skole.

Foto: May-Helen Rolfsnes

Steinar Vegsund Strømli er fylkesleder i Utdanningsforbundet i Vestland. Han bekrefter at kriger som i både Gaza og Ukraina kan være utfordrende å håndtere for skoler.

– I tillegg til at det kan være elever som er direkte eller indirekte berørte av krigen, vil det massive medietrykket i aviser, TV og sosiale medier gjøre at elevene kan bli preget av situasjoner, sier Strømli.

Steinar Vegsund Strømsli, leiar Utdanningsforbundet Vestland

Steinar Vegsund Strømsli er leder ved Utdanningsforbundet i Vestland og snakker om denne konflikten.

Foto: Arne Stubhaug

– Lang erfaring i å håndtere kriser

Han sier det er skolenes oppgave å opplyse elevene om kriger og konflikter som dominerer nyhetsbildet.

– Skolene og lærerne har lang erfaring med å håndtere kriser med stor medieoppmerksomhet. De er gode på å gi konfliktene en balansert og nyansert fremstilling tilpasset aldersnivå, sier Strømli.