– Vi har et kalkulert etterslep på 1,5 milliarder kroner. Vi vet at vi ikke kan få alt samtidig, men vi trenger en fremdriftsplan for å hente inn etterslepet.
Det sier verdensarvkoordinator Juliana Strogan. Hun sier de står overfor store utfordringer.
– Vi har store problemer med Tinnosbanen. Der har vi fått 40 millioner til vedlikehold de neste to årene, men vi trenger 350 millioner kroner. Vi trenger også mer penger til Rjukanbanen, sier hun.
Verdensarven i Telemark er ikke som de andre verdensarvene i landet. Den er stor, både når det gjelder avstand og geografi, men også omfang.
Hele 97 bygg, konstruksjoner og objekter er omfattet av verdensarvstatusen.
Frykter å miste verdensarvstatus
Fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid, sier det haster med å få penger på plass til industriarven på Rjukan og i Notodden.
– Tinnosbanen er kanskje det mest kritiske elementet vi har. Om vi ikke får penger til den, så kan faktisk hele verdensarven ryke.
Han sier det er mange ulike elementer i verdensarven, men at Tinnosbanen må få en plass på statsbudsjettet.
– Forfallet bekymrer meg veldig. Vi har en ganske unik verdensarv i Telemark, og det koster å holde det ved like.
Foreslår spleiselag
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil ikke love penger til verdensarven på Rjukan og Notodden.
– Her er det viktig at alle gode krefter engasjerer seg. Vi må bli enige om å finne en måte å lage et spleiselag på.
Han sier han er glad Tinnosbanen har fått noe penger slik at det kan settes i gang tiltak. Han sier han skjønner bekymringen for å miste statusen.
Likevel vil han ikke love penger i revidert nasjonalbudsjett.
– Revidert nasjonalbudsjett kommer når revidert nasjonalbudsjett kommer. Staten bidrar allerede mye til verdensarvområdene våre.
Han tilføyer.
– Så må vi finne gode modeller som sørger for at vi har de pengene som skal til for å ta vare på verdensarven vi har i Norge.
Hei
Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!