– Jeg er bekymret, sier Karin Walin, leder for UP i Sørøst politidistrikt.
I fjor var det en tøff start på MC-sesongen i Walins distrikt. Fem menn døde på veiene i juni.
2020 bød på historisk lave dødstall på norske veier, men antall omkomne på MC økte med 25 prosent – 20 personer døde.
11 av de 18 som døde i trafikken i juni og juli i fjor, kjørte motorsykkel, viser tall fra Vegvesenet.
Nå vil Walin være tidlig ute med å advare MC-syklister før de tar sykkelen på veien.
– Finn en stor parkeringsplass og tren på krypkjøring og balanse. Det er lenge siden man har vært ute og kjørt, sier hun.
Kjenne på friheten
Mennesker i alle aldre rammes av ulykker, men 9 av de 11 som omkom var i aldersgruppen 40 til 59 år.
Ken Jakobsen er i ferd med å ta MC-lappen og trener på et lukket område, der han kan kjøre sikksakk mellom kjegler.
– Det blir veldig gøy å kjenne på friheten. Kona tok lappen i fjor, snart kan vi ta turer sammen, sier han.
FERSK: Ken Jakobsen tar lappen på MC. De fleste MC-ulykkene er utforkjøringer.
Foto: Philip Hofgaard / NRKMange vil ta lappen
Jakobsen er opptatt av å følge rådene til Inge Strøm, som er daglig leder i Byens trafikkskole i Larvik.
– Ta et oppfriskningskurs hos NAF og lær hvordan sitte mykere på sykkelen. Man trener på bremsing og styring, sier han.
Trafikkskolen merker stor pågang fra ivrige sykkelentusiaster som vil ta lappen.
– Vi har fullt ut året og folk har satt seg på liste til neste år, sier han.
Vestfold og Telemark fylkeskommune har bevilget 100.000 kroner til oppfriskningskurs for MC-førere.
Målet er å redusere antall MC-ulykker og at dette kan være et bidrag til å redde liv i sommer.
TRENING: UP anbefaler å trene på sykkelen på et lukket område før man tar den ut på veien.
Foto: Philip Hofgaard / NRK– Gjør deg synlig
Fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, sier det er flere grep MC-førere kan ta.
Deriblant å være synlig med refleksvest.
– Tenk på det hvis du legger deg mellom rekkene eller kjører litt raskere enn bilene i saktegående kø, sier han.
Han anbefaler å sjekke at sykkelen er i god stand etter vinteren og at beskyttelsesutstyret er i orden.
– Du trenger en god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hanske.