Bilen, som var en åpen amerikansk veteranbil fra slutten av 50-tallet, var på vei ned fra fjellet da den kjørte ut i den nederste av hårnålssvingene og kjørte inn i en fjellvegg.
Bilen undersøkes nå ved Notodden trafikkstasjon. Allerede er det klart at ingen i bilen brukte bilbelte. Det bekrefter Kirsti Huserbråten, som er seniorrådgiver i Statens vegvesen.
– Det er ingen krav om at bilen skulle ha bilbelter og det var heller ikke montert belter i denne bilen. Generelt kan vi se at kravene til bilen er de som var gjeldende da bilen ble registrert, og denne bilen ble registrert i 1959. Krav om bilbelte kom ikke før i 1971, sier Huserbråten.
Avhører vitner
Huserbråten sier at mangelen på bilbelter har hatt konsekvenser for omfanget av ulykken, men både politiet og vegvesenet jobber videre med å finn årsaken til den tragiske utforkjøringen.
– Det er for tidlig å si noe om årsaken og de systematiske undersøkelsene starter i morgen. Der leter vi etter feil på bremsene eller bilen forøvrig, som kan forklare ulykken, sier hun.
Huserbråten vil ikke verken bekrefte eller avkrefte om det er funnet bremsespor ved ulykkesstedet.
Politiet jobber videre med å etterforske ulykken.
– I dag jobber vi med å få oversikt over hendelsen, hvem som eventuelt kan ha sett noe, og også vitneavhør av folk som har vært i området da ulykken skjedde, sa politioverbetjent ved Rjukan politistasjon, Robert Strand.
Alle i bilen omkom
Fylkesvei 651 er bratt og svingete mellom Rjukan og Gausta-området, der Gaustatoppen ligger. Alle de fem personene som satt i bilen omkom.
De fem omkomne er tre kvinner og to menn i 50- og 60-årene, og navnene ble frigitt mandag formiddag. Ulykken skjedde rundt halv tre søndag ettermiddag. Fire av de fem omkomne var fra Kragerø og hele byen er preget av ulykken.