Hopp til innhold

Advarer mot å ignorere bruksanvisning på nye elbiler

Er du ikke klar over de ulike funksjonene i bilen din, kan det oppstå en farlig situasjon, mener trafikkskolelærer.

Trafikkskolelærer Richard Sommerseth sitter i bilen, har bruksanvisningen i hendene og kikker bekymret inn i kamera.

BLI KJENT MED BILEN: I over 30 år har Richard Sommerseth jobbet som trafikkskolelærer. Han oppfordrer til å lese bruksanvisninga på bilen, før man kjører den.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Moderne biler både kjører, bremser og svinger for deg.

Disse systemene kan være til god hjelp i trafikken.

Men du som fører har ansvar for å sette deg inn i hvordan bilen fungerer.

Hvis ikke du som bilfører er klar over hva bilen kan gjøre, kan du få en farlig situasjon, mener trafikkskolelærer Richard Sommerseth.

Fra dieselbil til elbil

I en ganske ny Volkswagen ID. 3 sitter Stig Johansen. Han har kjørt manuell dieselbil bestandig, og i sommer fikk han sin første elbil.

– Har du lest bruksanvisningen?

– Ikke i det hele tatt. Har man gjort det noen gang?

Stig Johansen sitter i sin relativt nye elbil og kikker inn i kamera.

I sommer gikk Stig Johansen fra manuell dieselbil til elbil. Han har ikke lest bruksanvisningen.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Johansen kunne ingenting om elbil fra før. Han kjører mye i jobben og har lært seg flere av de ulike funksjonene på den måten.

– Det var bare å sette seg inn og begynne å kjøre, og lære underveis.

Farlige situasjoner

Dette mener trafikkskolelærer Richard Sommerseth man ikke lenger kan gjøre med nye, moderne biler.

Disse bilene har blant annet «active lane assist», som griper aktivt inn og holder stø kurs midt i kjørefeltet.

Om du kommer litt over i høyre eller venstre felt, tar rattet tak og svinger tilbake.

– Når du ikke har opplevd dette før, er den opplevelsen ganske guffen. For du føler at bilen gjør ting som du ikke har bedt den om.

En naturlig motreaksjon da, er å dra rattet kraftig motsatt vei, sier Sommerseth.

For å slå av slike funksjoner på nye kjøretøy, må man inn på menyer og undermenyer på berøringsskjermen.

– Det gjør at oppmerksomheten går vekk fra veien og dette blir like farlig som å tekste på en mobiltelefon.

Berøringsskjerm i bil

På nye, moderne biler er det meste av funksjoner inne på berøringsskjermen.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Politiet har ingen tall på ulykker på bakgrunn av dette.

Assisterende UP-sjef, Roar S. Larsen, sier at de vet at uoppmerksomhet er medvirkende årsak til alvorlige ulykker med hardt skadde i trafikken.

Farlige situasjoner

I september 2022 gjorde Norstat en undersøkelse for NAF.

Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ingunn Handagard er pressesjef i NAF.

Foto: NAF

De spurte 1006 personer om de hadde opplevd farlige situasjoner i trafikken på grunn av mobilbruk og bruk av berøringsskjerm.

Én av ti elbilister svarer at de har opplevd farlige situasjoner på grunn av egen bruk av berøringsskjermen i bilen, forteller Ingunn Handagard i NAF.

– Dette er betydelig høyere enn andre bileiere.

Bli kjent med menyen

Trolig er det svært få som setter seg ned og leser bruksanvisningen.

På nye biler følger det med en QR-kode til Youtube-videoer som viser de forskjellige funksjonene, forteller trafikkskolelærer Sommerseth.

– Alternativt kan man sitte som når man kjøper en ny telefon. Bla gjennom menyer og gjøre seg kjent med undermenyer og hva slags innstillinger man har mulighet til å gjøre.

Marianne M. Solbraa i Trygg Trafikk

Marianne M. Solbraa er regionleder for Innlandet i Trygg Trafikk.

Foto: Trygg Trafikk

Marianne Solbraa i Trygg Trafikk er enig med Sommerseth.

– Mange hjelpemidler er kjempepositive, men hvis man ikke kjenner til de og heller blir overrasket, oppnår man ikke den økte trafikksikkerheten som en skal.

Dette er også viktig for foreldre og foresatte som øvelseskjører med barna, legger hun til.