Hopp til innhold

Skrur ned prisen på fastlandsforbindelsen

Et nytt anslag viser at brua som skal bygges mellom Tønsberg og Nøtterøy kommer til å koste drøye 4,3 milliarder kroner.

Illustrasjon av hvordan den nye fastlandsforbindelsen vil se ut.

VEDTATT: Politikerne har bestemt at det skal bygges bru mellom Ramberg og Smørberg.

Illustrasjon: Vestfold og Telemark fylkeskommune

Det nye prisanslaget ble presentert på et møte for den overordnede styringsgruppa for Bypakke Tønsberg-regionen i dag.

Gruppa består av representanter for de berørte kommunene, fylkeskommunen og flere andre etater.

Fastlandsforbindelsen.

Styringsgruppa for Bypakke Tønsberg-regionen ble orienter om planene for fastlandsforbindelsen på et møte torsdag.

Foto: Robert Hansen / NRK

Tidligere er det antydet at prosjektet skulle være ferdig tidligst 2030, men nå sier man høsten 2032.

Hovedkontrakten lyses ut sommeren 2026.

I 2027 vil innbyggerne merk at det skjer noe, kommer det frem i presentasjonen torsdag.

Ett år siden sist

I mars i fjor ble den antatte prisen på fastlandsforbindelsen justert opp til 4,7 milliarder kroner. Det var en økning på 500 millioner fra beregningen som ble gjort i 2021.

Høy prisvekst ble oppgitt som årsaken til økningen den gangen.

I september ble reguleringsplanen for en ny bru vedtatt av kommune- og fylkespolitikerne.

Brua skal gå mellom Ramberg på Nøtterøy og Smørberg i Tønsberg kommune.

Lokalpolitikerne gikk samtidig inn for å finansiere prosjektet ved å kreve inn bompenger.

Oversikt over plassering av de åtte bommene i Bypakke Tønsberg-regionen.

Det er planlagt en bomring med åtte stasjoner på sentrale veier inn mot Tønsberg.

Grafikk: Bypakke Tønsberg-regionen

Les også Milliardbru kan gi bomregning på 13.000 kroner i året: – Helt vilt

Christopher Oxfot (19) ved bensinpumpene på Teie.

Mye motstand

Debatten om en ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg er beskrevet som en av Vestfolds lengste og mest betente.

Hensikten med å bygge en ny forbindelse er å bedre beredskapen og redusere biltrafikken gjennom Tønsberg sentrum.

Gjennom flere tiår er en rekke ulike alternativer lansert og vurdert.

Motstandere mener at bru-løsningen som nå er valgt, er både dyr og dårlig.

Les også Nekter å la kommunen ta fra dem huset: – Jeg lenker meg fast om jeg må

Turid og Arvid foran huset de kan miste til fastlandsforbindelsen.