Det nye prisanslaget ble presentert på et møte for den overordnede styringsgruppa for Bypakke Tønsberg-regionen i dag.
Gruppa består av representanter for de berørte kommunene, fylkeskommunen og flere andre etater.
Styringsgruppa for Bypakke Tønsberg-regionen ble orienter om planene for fastlandsforbindelsen på et møte torsdag.
Foto: Robert Hansen / NRKTidligere er det antydet at prosjektet skulle være ferdig tidligst 2030, men nå sier man høsten 2032.
Hovedkontrakten lyses ut sommeren 2026.
I 2027 vil innbyggerne merk at det skjer noe, kommer det frem i presentasjonen torsdag.
Ett år siden sist
I mars i fjor ble den antatte prisen på fastlandsforbindelsen justert opp til 4,7 milliarder kroner. Det var en økning på 500 millioner fra beregningen som ble gjort i 2021.
Høy prisvekst ble oppgitt som årsaken til økningen den gangen.
I september ble reguleringsplanen for en ny bru vedtatt av kommune- og fylkespolitikerne.
Brua skal gå mellom Ramberg på Nøtterøy og Smørberg i Tønsberg kommune.
Lokalpolitikerne gikk samtidig inn for å finansiere prosjektet ved å kreve inn bompenger.
Det er planlagt en bomring med åtte stasjoner på sentrale veier inn mot Tønsberg.
Grafikk: Bypakke Tønsberg-regionen
Mye motstand
Debatten om en ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg er beskrevet som en av Vestfolds lengste og mest betente.
Hensikten med å bygge en ny forbindelse er å bedre beredskapen og redusere biltrafikken gjennom Tønsberg sentrum.
Gjennom flere tiår er en rekke ulike alternativer lansert og vurdert.
Motstandere mener at bru-løsningen som nå er valgt, er både dyr og dårlig.