Hopp til innhold

Milliardbru kan gi bomregning på 13.000 kroner i året: – Helt vilt

Om to år kan det bli helt umulig å komme inn eller ut av Tønsberg og Færder uten å betale bompenger.

Christopher Oxfot (19) ved bensinpumpene på Teie.

– HELT VILT: Christopher Oxfot synes prisnivået for den planlagte bompengeringen i Tønsberg og Færder høres helt vilt ut.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

En av Vestfolds lengste og mest betente debatter går mot slutten. I mer enn 40 år har det vært kamp om veinettet i Tønsberg-regionen.

Et av de siste spørsmålene som nå gjenstår handler om pengene.

I dag vil politikerne bli møtt av demonstranter når de skal ta stilling til finansieringen av bypakka.

Bro mellom Tønsberg og Færder.

Slik vil den nye brua mellom Færder og Tønsberg se ut.

Foto: Bypakke Tønsbergregionen/Illustrasjon

I forslaget kommunestyrepolitikerne i Tønsberg og Færder får på bordet, er det lagt opp til at bilistene betaler bompenger for å få realisert planene.

Dette kommer sju år etter at den forrige omstridte bomringen rundt byen ble revet.

Les også Nekter å la kommunen ta fra dem huset: – Jeg lenker meg fast om jeg må

Turid og Arvid foran huset de kan miste til fastlandsforbindelsen.

– Høres helt vilt ut

NRK møter Christopher Oxfot ved en bensinstasjon på Teie. 19-åringen reagerer kraftig på den foreslåtte bompengetaksten.

Kjører du en bensin- eller dieselbil, får du maksimalt en bomregning på 1088 kroner i måneden ved 80 passeringer eller mer.

Det betyr 13.056 kroner i året, dersom du har bombrikke.

– Det høres helt vilt ut. Jeg trodde det skulle bli færre bomstasjoner, ikke flere, utbryter Oxfot når han får presentert beløpet.

– Er det aktuelt å ta buss hvis bompenger blir for dyrt?

– Nei, buss blir det ikke uansett, sier han.

Oxfot er ikke alene om å reagere negativt. En gruppe motstandere skriver plakater så blekket spruter.

Målet vårt er å få fram at det er en stor motstand mot dette, uavhengig av politisk ståsted, sier Kristoffer Colban Eriksen, som leder motstandsgruppa.

De er klare til å møte opp til nok en demonstrasjon når politikerne i Færder og Tønsberg kommuner skal ta stilling til finansiering av bypakken.

Forutsatt at lokalpolitikerne vedtar bompengefinansiering, kan innkrevingen tidligst starte i 2025.

Les også Demonstrerer mot bru-planer: – Det dyreste og dårligste alternativet

Illustrasjon av hvordan den nye fastlandsforbindelsen vil se ut.

– Høy temperatur

Bomringen som er foreslått vil ha åtte passeringssteder på sentrale veier inn og ut av Tønsberg og Færder.

Oversikt over plassering av de åtte bommene i Bypakke Tønsberg-regionen.

Oversikt over plasseringen av de åtte foreslåtte bommene på veier inn og ut av Tønsberg og Færder.

Grafikk: Bypakke Tønsberg-regionen

– Det er viktig å unngå kjøring på sideveinett som ikke tåler det. Bommene bør ligge på et sted som ikke gjør at en del velger å kjøre rundt, sier Nina Knutsen, prosjektleder for Bypakke Tønsberg-regionen.

Nina Ambro Knutsen, prosjektleder Vestfold og Telemark fylkeskommune

Prosjektleder for Bypakke Tønsberg-regionen Nina Ambro Knutsen i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Foto: Randi Nørstebø / NRK

– Det er høy temperatur rundt dette med bompenger, sier Knutsen.

Prosjektlederen tror likevel flere ser at det er nødvendig for å få et mer effektivt transportsystem og et bedre tilbud for fotgjengere, syklister og buss.

Uenighet om finansiering

Temperatur kan det også bli i kommunestyresalene når saken skal til behandling onsdag.

Ordførerkandidat for Høyre i Tønsberg, Frank Pedersen sier at man ikke kommer utenom bompenger.

Frank Pedersen, ordførerkandidat for Tønsberg Høyre.

Frank Pedersen (H), ordførerkandidat i Tønsberg.

Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen / Høyre

– Vi må bare akseptere at det er slik. Så får vi en robust, samfunnssikker og fremtidig løsning, som alle vil ha glede av i tiden framover.

Christina Grefsrud-Halvorsen sitter ikke i kommunestyret i dag, men er ordførerkandidat for SV i Tønsberg.

SV støtter ikke de vedtatte planene for fastlandsforbindelse og mener brua er klimafiendtlig. Derfor stemmer partiet mot bompengefinansiering.

– Den kommer til å slippe ut masse klimagass under bygging, den vil ta masse matjord vi trenger for fremtidig beredskap og den finansieres på en urettferdig måte for våre innbyggere, ikke minst folk som aldri kommer til å bruke den.

Fylkeskommunen behandler saken 26. september. Deretter går saken til behandling i Stortinget.

– Moderat prisnivå

De foreslåtte prisene i bomringen er ikke avskrekkende, mener forskningsleder Askill Harkjerr Halse ved Transportøkonomisk institutt.

Askill Harkjerr Halse, forsker ved Transportøkonomisk institutt

Askill Harkjerr Halse, forsker i Transportøkonomisk institutt.

Foto: Privat

– 13,6 kroner for diesel- og bensinbiler er ganske moderat, sammenliknet med takstene for andre bompengeprosjekter og i bomringene i de store byene. Men når det ikke har kostet noe tidligere, er det en ny kostnad som bilistene vil merke litt.

Halse mener det ikke vil være mye å spare på å bytte fra fossilbil til elbil.

– Elbiler betaler i dette tilfellet 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler. Det er høyere enn i de store byene, der elbilene i dag betaler inntil 50 prosent. Det betyr at det ikke vil lønne seg så mye å bytte til elbil her.