Hopp til innhold

Nekter å la kommunen ta fra dem huset: – Jeg lenker meg fast om jeg må

Ekteparet står i fare for å miste hjemmet de har bodd i over femti år. For å bygge ny vei og bru mellom Nøtterøy og Tønsberg må 30 hus jevnes med jorda.

Turid og Arvid foran huset de kan miste til fastlandsforbindelsen.

KJEMPER: Arvid og Turid vil ikke flytte fra hjemmet sitt.

Foto: Veslemøy Prøis / NRK

– Jeg begynner å gråte bare av tenke på det, sier Turid Jespersen.

– Vi har bygd huset stein for stein, og det har vi ikke tenkt til å forlate. For andre mennesker er et hus bare et hus, men det er det ikke for oss. Det er hjemmet vårt, sier Arvid Jespersen.

Ekteparet sitt hus ligger midt i byggeplanene til den nye fastlandsforbindelsen.

Ekteparet sitt hus ligger midt i byggeplanene til den nye fastlandsforbindelsen.

Det var avisa Øyene som først omtalte saken.

Debatt i flere tiår

Paret har oppdratt to jenter i hjemmet på Nøtterøy i Færder kommune.

Nå har de også sju barnebarn som kommer på besøk i huset de har eid i over femti år.

I like mange tiår har debatten om ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Færder rast.

Utredningene har kostet over hundre millioner kroner, men gang på gang har planene strandet.

Nå er det nærmere byggestart enn noen gang.

Det er bare en forbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy. der blir det ofte kø.

MYE TRAFIKK: Den eneste forbindelsen mellom Tønsberg og Nøtterøy er høyt trafikkert.

Foto: Veslemøy Prøis / NRK

Løsningen som er vedtatt har politisk flertall både i Færder, Tønsberg og i fylket.

Bypakka, som den også kalles, skal redusere biltrafikken gjennom Norges eldste by, bidra til mindre køkjøring og ikke minst øke øyboerens sikkerhet.

Likevel er det flere skjær i sjøen.

30 boliger må jevnes med jorda for den vedtatte planen.

Prisene har økt siden prisoverslaget i 2021 og politikerne har vedtatt å gå fra fire felts til to felts bru.

Veiprosjektet kommer også til å koste innbyggerne store summer i bompenger.

Hvor mye er ikke klart, men det som er helt sikkert er at den omstridte bomringen, som ble lagt ned i 2016, gjenoppstår.

Illustrasjonskart som viser at brua plasseres mellom Smørberg og Ramberg. Trafikk som nå går igjennom Nedre Langgate i Tønsberg sentrum og ut til Nøtterøy vil heller gå over den nye brua.

Illustrasjonskartet viser at brua vil plasseres mellom Smørberg og Ramberg og gi en alternativ forbindelse til Nøtterøy.

Foto: COWI/Vestfold og Telemark fylkeskommune

30 boliger må vike

Når en reguleringsplan er vedtatt har fylkeskommunen rett til å erverve den grunnen som er nødvendig for å bygge ny vei.

Arvid og Turid kjemper for å beholde huset sitt.

Jeg lenker meg fast om jeg må, sier Turid.

Hva tenker dere om at dere må flytte?

– Det orker jeg ikke tenke på. Da håper jeg at jeg er død. Det er å ta hjertet ut av kroppen vår.

Må gå utover noen

Ordfører i Færder kommune Jon Sanness Andersen sier han har stor forståelse for at det er trist for dem det går utover.

Ordfører i Færder kommune håper at fastlandsforbindelsen nå blir en realitet.

Ordfører Jon Sanness Andersen forteller at ny fastlandsforbindelse har vært et tema i over 50 år.

Foto: Veslemøy Prøis / NRK

De får erstatta verdien av boligen sin, men det er klart det er vanskelig. Men skal man bygge vei nord for Nøtterøy som er tilfellet her, uansett hvor vi hadde bygd den, så hadde det gått utover noen.

Ikke alle er motvillige

I køen ved overgangen til fastland møter vi Tom Nilsen. Han er også en av de 30 boligeierne som må vike for brua.

Nylig pakket han flyttelasset, og solgte huset til kommunen.

Tom Nilsen har flyttet fra huset han har bodd i de siste 36 årene. Huset står i veien for den nye fastlandsforbindelsen.

POSITIV: Tom Nilsen er positiv til at det blir ny fastlandsforbindelse selv om han har måtte selge huset sitt til kommunen.

Foto: Veslemøy Prøis / NRK

Jeg syns det er helt greit. Nå må vi bli ferdig og komme i gang, sånn at vi får en alternativ løsning. Selv om jeg ikke syns løsninga er den beste, er jeg for at de skal få løst saken.

Tom har fått seg nytt bosted på Nøtterøy.

Vi har funnet en plass vi håper vi kan trives.

Alle må betale for broa

En bompengering rundt Tønsberg er planlagt for å finansiere deler av byggekostnadene.

Jurist Kristoffer Colban Eriksen er imot å bygge fastlandsforbindelsen der den er planlagt fordi det går utover så mange beboere.

Jurist Kristoffer Colban Eriksen er engasjert i saken.

Foto: Veslemøy Prøis / NRK

Jurist Kristoffer Colban Eriksen er frivillig engasjert på vegne av dem som er direkte berørt.

Han mener det er underkommunisert hvor dyrt det vil koste innbyggerne i Tønsberg og Færder.

Legger vi dagens sats på 25 kroner til grunn, er vi fort oppe i en årlig ekstrakostnad per familie på 15 000 kr og 300 000 kr totalt over 20 år. Det vil være store utgifter for en småbarnsfamilie som skal levere til skole og fritidsaktiviteter, mener han.

Illustrasjonskart av hvor den tidligere bompengeringen har vært plassert ved tidligere bomring. Foreløpige vurderinger av fylkeskommunen er at de bomplasseringene som lå til grunn i forrige pakke var godt plassert, men at de må justeres noe for å fange opp ny fastlandsforbindelse.

Illustrasjonskart av hvor den tidligere bompengeringen har vært plassert. Foreløpige vurderinger av fylkeskommunen er at bomplasseringene er godt plassert, men at de må justeres noe for å fange opp ny fastlandsforbindelse med sirkel rundt.

Foto: COWI/Vestfold og Telemark fylkeskommune

Er du for eller imot gjeldende plan for fastlandsforbindelsen?

Tror folk flest er fornøyd

Ordfører Jon Sanness Andersen forklarer at bompengefinansiering må til for samfunnssikkerheten til Færder-samfunnet.

Hvis ikke kanalbrua funker, så vil Færder-samfunnet i praksis stoppe opp.

Mange ulike løsninger i form av bruer og tunneler har vært oppe til vurdering.

Dette har vært diskutert i over 50 år, så nå er det på tide at vi faktisk bestemmer noe. Jeg tror at folk flest er fornøyd med at vi nå har landa på den løsningen som er valgt.

Illustrasjon av brua sett fra Vear og mot Nøtterøy og Tønsberg

Illustrasjon av brua sett fra Vear og mot byen

Foto: Vestfold og Telemark fylkeskommune

Uenig

Jurist Kristoffer Colban Eriksen mener det motsatte.

Jeg sitter med det motsatte inntrykket. Mitt inntrykk er at mange er enige med meg i at dette er den dyreste og dårligste løsningen, som vil gi mer kø enn i dag.

Eriksen forteller at han er med i en innbyggergruppe som i disse dager jobber med å formulere en ny underskriftskampanjen og undersøkelse.

– Vi vil gjøre en enkel undersøkelse med ja og nei – for å danne oss et bilde om det er denne løsningen folk vil ha eller ikke.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark