Hopp til innhold

Regjeringen vil «slanke» landets nye motorveier

For å spare miljøet vil regjeringen gjøre motorveiene smalere og hastigheten lavere. Bård Hoksrud (FrP) mener det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge vei på.

E18 Bamble

MOTORVEI: Motorveier som denne i Bamble blir et sjeldnere syn i årene framover. Regjeringen endrer veinormalen og vil bygge to- og trefeltsveier, der det i dag er krav til firefeltsvei.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Slanking, gjenbruk, natur og miljø. Stikkord du kanskje ikke forbinder med veibygging.

Nå endrer regjeringen den såkalte veinormalen.

Det innebærer altså blant annet smalere veier, gjenbruk av eksisterende veier og færre naturinngrep.

Les også Kritikk mot billig og rask veibygging: – Vi kommer til å angre

Den nye og gamle E18 i Dørdal møtes

Færre naturinngrep og rimeligere vei

I den nye veinormalen skal det ikke lenger være en fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier. Veiene kan i tillegg bli smalere.

Grunnen til det er at regjeringen vil spare natur og matjord og få mer vei for pengene.

– Det handler om at vi skal ha en ansvarlig veipolitikk. Da får vi også mer ut av ressursene og kan oppnå bedre veistandard for flere innbyggere i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister (Ap).

Foto: Olav Juven / NRK

Nye motorveier med fartsgrense på 110 koster. Ikke bare i form av penger, men også i form av store ødeleggelser.

Når man tar de veiene man allerede har, forbedrer og utvider dem, så blir det et mye mindre naturinngrep enn hvis man bygger en helt ny firefelts motorvei ved siden av, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Espen Barth Eide står i dress på ei kai i Oslo. I bakgrunnen ser vi ei elektrisk passasjerferje som legg til kai.

Espen Barth Eide, klima- og miljøminister (Ap).

Foto: Tom Balgaard / NRK

Endringene gjør at det blir flere nye veier med to og tre felt. Regjeringen hever også lista for å bygge firefelts motorvei.

Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge, sier Barth Eide.

Les også Foreslår smalere veier og lavere fartsgrenser

110-sone på E18

– Skuffet

Naturvernforbundet har etterlyst lavere fartsgrense. Nå får de det som de ønsker.

– Vi er veldig glad for at regjeringen forstår at man må sette ned farten og slutte med 110 som standard og begynne med to- trefeltsvei som en god veiløsning, sier Truls Gulowsen, leder av Naturvernforbundet.

Han er likevel ikke helt fornøyd.

– Vi er veldig skuffet over at de likevel opprettholder åpningen for å bygge såkalt smal firefeltsvei.

Arild Hermstad, byutviklingsbyråd (MDG)

Arild Hermstad synes regjeringen fortjener skryt for vedtaket.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

MDG-leder Arild Hermstad synes regjeringen fortjener skryt for vedtaket.

Det er veldig bra at de nå avvikler et av de villeste vedtakene fra FrPs tid i samferdselsdepartementet. Dette har vi i MDG jobbet for lenge, sier han.

Hermstad hevder at ideen om at at nye motorveier skulle bygges for 110 km/t har kostet mange milliarder kroner og veldig mye natur og matjord.

. Nå bør regjeringen gå gjennom alle prosjekter med planer om 110 km/t og nedskalere for å spare natur, dyrkamark, skattepenger og bompenger, sier MDG-lederen.

Les også Vil bremse 23 motorveiprosjekter over hele landet

Truls Gulowsen, Naturvernforbundet

– Feil løsning

Bård Hoksrud og Fremskrittspartiet innførte firefeltsveier med 110-grense da de satt i regjering.

Hoksrud ønsker ikke å sette ned farten på nye veistrekninger.

Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringa holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier han.

Portrettfoto av Bård Hoksrud fra FrP.
Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Samferdselsministeren er ikke enig i at dette er et steg tilbake.

Dette er basert på faglige vurderinger. To- og trefeltsveier kan avvikle trafikk på en veldig god måte. Det er nok mer riktig å si at det som har vært eksisterende veinormal har vært for råflott, for ekspansiv, tatt for mye natur og vært for kostbart, sier Nygård.

Les også Nye Veier snur: Vurderer klima og miljø i alle veiprosjekter

Den nye og gamle E18 i Dørdal møtes