Hopp til innhold

Beskylder rederi for bevisst å ha brutt kontrakten: – Kommer ikke til å akseptere dette

Fylkesråden for samferdsel i Nordland angrer på at de ga Boreal kontrakt med å kjøre på ett av Norges mest værharde fergesamband - og vurderer rettslige skritt. Boreal skjønner frustrasjonen, men mener de har funnet gode løsninger.

Ferga MF Husøy ligger til kai på Træna

FLYTTES NORDOVER: Ferga MF «Husøy» ligger til kai på Træna. Nå skal den sendes nordover til Finnmark.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

– Det er et helt klart kontraktsbrudd, sier Marianne Dobak Kvensjø (H).

Hun er fylkesråd for samferdsel i Nordland – og er møkk lei.

I fergefylket Nordland, med 26 samband, har fylkeskommunen hele åtte ulike kontrakter med Boreal.

De har en samlet verdi på 5,8 milliarder kroner.

Men langt fra alt har vært rosenrødt mellom fylket og rederiet.

Det har vært både hurtigbåtkaos, oppvaskmøter og småamper ordveksling mellom partene.

Nå har en ny endring på ett av Norges lengste og mest værharde fergesamband, ut til øysamfunnene Lovund og Træna, satt sinnene i kok på nytt hos fylkeskommunen.

For Boreal har nå sendt hovedfergen som går til Træna, MF «Husøy», til Finnmark.

Den er oppkalt etter kommunesenteret på nettopp Træna og er spesialbygd for strekningen.

I god tradisjon har de fire fergene fått navn etter lokale stedsnavn: MF "Herøysund", MF "Husøy", MF

Bilfergen «Husøy» har fraktet passasjerer og gods på Helgeland siden 2013. Nå skal den til Finnmark.

Foto: Hilde Urdal

– Tilbake i de viktige sambandene i Lurøy og Træna, står man med reserveferge som blant annet må kansellere turer ved lavvann, sier fylkesråd Dobak Kvensjø.

I Boreals plan er blant annet reservefartøyet på ruten til Træna den samme som er hovedfartøyet på «søsterruten» til Lovund.

Men fylket er ikke imponert over løsningen, og mener de ulike fartøyene har sine utfordringer:

  • MF «Lurøy» kan ikke anløpe Selvær (stopp i Træna) når det er lavvann, selv om det er kontraktsfestet at alle fartøy skal anløpe uansett vannstand. Derfor mener fylket at båten ikke kan være reservefartøy.
  • MF «Herøysund» tilfredsstiller kravene i kontrakten, men er historisk utsatt ved dårlig vær på grunn av svak motorkraft.
  • MF «Sigrid» er reserve på «Lovund-ruten», men oppfyller ikke kontraktskravene, mener fylket.

Frykter Træna kan bli isolert

Fylkesråden frykter endringene vil føre til veldig mange innstillinger, og at i verste fall kan Træna-samfunnet bli isolert om ingen fartøy kan gå dit.

Og for Lovund står millioner av kroner i form av laks på spill.

– Nova Sea et stort lakseslakteri der ute, så om laksen bli stående igjen på kaien vil det ha enorme konsekvenser.

Husøy, Træna
Foto: BENJAMIN FREDRIKSEN

De fikk nyss om at MF «Husøy» skulle til Finnmark allerede i fjor, og har forsøkt å få svar på hvordan Boreal hadde tenkt å løse floken - uten tilfredsstillende svar, sier Dobak Kvensjø.

– Vi begynner nå å bli lei av at Boreal tråkker på lokalsamfunnet og næringslivet. Vi har vært veldig tydelig i snart ett år til Boreal at vi ikke kommer til å akseptere dette fartøysbyttet, og senest på fredag var vi i kontakt med konsernledelsen for å si det samme. Men likevel har de flyttet fartøy opp til Finnmark.

– Vi vet at uhell kan skje, og vær og vind kan kansellere sambandene våre. Men vi har aldri opplevd at en operatør planlegger å helt bevisst bryte kontrakten med oss.

Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H)

Vurderer å si opp kontrakten

Det gjør at fylkeskommunen mener kontrakten mellom rederiet og dem er brutt. Nå vurderer de å si opp kontrakten.

Marianne Dobak Kvensjø (H), fylkesråd for samferdsel, har mørkeblondt halvlangt hår, briller, pærleøredobber, hvit skjorte og blå strikkavest. Hun står i et kontorlokale og ser rett mot kamera.

– Denne kontrakten går mot slutten hvor vi får nye operatører inn i 2027, men vi ser på alle slags muligheter for å få oppfylt kravene som står i kontrakten. Det viktigste er at båten skal gå, sier Marianne Dobak Kvensjø (H)

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

– Det er en av tingene vi vurderer sammen med våre advokater. Dette er ingen enkeltsak, men føyer seg inn i rekken av saker som Boreal har hatt med fylkeskommunen.

Hun legger til:

– Nå er vi i markedet for å undersøke med andre operatører, som kanskje er mer samarbeidsvillige, og da forventer vi at Boreal tar regningen for det.

– Du er ganske ramsalt i din beskrivelse av Boreal ...

– Jeg føler litt at vi blir holdt på narr. Vi hadde gode samtaler og god dialog i sommer, hvor vi var enige om hvordan vi skulle bedre forholdene og hvordan vi skulle bygge opp tilliten. Og så skjer altså dette.

Les også Hurtigbåten har vært innstilt 25 ganger bare i august – brudepar fikk så vidt gjestene fram

Et brudepar på kirketrapp - mange gjester rundt dem

– Er tilliten til Boreal nå helt borte?

– Det er iallfall ikke mye tillit igjen. Det skal jeg være ærlig på. Det er utfordrende å ha en sånn samarbeidspartner som ikke ønsker å være den partneren vi forventer at de er, og at de oppfyller den kontrakten.

Les også Har tjent 10 millioner på bøter – nå dropper de hurtigbåtkutt

Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø om hurtigbåt og mannskapsmangel

Boreal: – Tar ansvaret på største alvor

NRK har lagt fram kritikken fra samferdselsråden i Nordland for Boral. Men rederiet har ikke kommentert «voksenkjeften» fra fylkeskommunen.

Rederiet mener at de har en god og tilfredsstillende plan for bruken av fergene på sambandene Stokkvågen–Træna og Stokkvågen–Lovund.

– Vi er fullt klar over hvor viktige tjenestene vi leverer er for lokalbefolkning, næringsliv og tilreisende, og det er et ansvar vi tar på største alvor, sier kommunikasjonssjef Jon Kristian Fadnes.

Jon Kristian Fadnes, Boreal

– Trafikken i sambandene har økt betydelig, og i dialog med fylkeskommunen ønsker vi å se på muligheten for å tilpasse oss, sier Jon Kristian Fadnes i Boreal.

Foto: Boreal

For å møte bemanningsutfordringer og økt trafikk, har Boreal lyst ut nye stillinger og startet en ansettelsesprosess for å utvide skiftordningen på Træna-sambandet.

– Målet er å sikre bedre tilgang på mannskap, med bakgrunn i utfordringen med mangel på sjøfolk i hele bransjen.

De vurderer også å øke bemanningen på B-ruten i Stokkvågen-sambandet for å kunne tilby utvidet åpningstid og bedre kapasitet.

Les også Full hurtigbåtkrise: – Vi veit buss for båt ikkje er ei optimal løysing

Den hvite og mørkeblå hurtigbåten Lovund express ligger til kai i Bodø

Angrer på at Boreal fikk anbudet

Alt bråket som har vært har fått Marianne Dobak Kvensjø til å tvile på om Boreal er rett operatør på sambandet.

– Hadde vi visst det vi nå vet, mener jeg at Boreal ikke hadde oppfylt kontrakten og ville aldri fått det anbudet i første omgang.

– Hvor mye tid og ressurser har dere brukt på saken?

– Vi har brukt ekstremt mye tid og ressurser på dette rederiet, og det burde vært helt unødvendig når man har kontrakter som dette, og denne størrelsen som vi har med dem.

Les også Bekrefter at nye hurtigbåter må slås av til sjøs: – Folk kvier seg for å ta båten

en mann som står på ei kai med en båt i bakgrunn