Hopp til innhold

Foreslår smalere veier og lavere fartsgrenser

Statens vegvesen vil bygge færre kjørefelt for å spare penger og miljøet. – Provoserende forslag, mener stortingspolitiker Bård Hoksrud (Frp).

110-sone på E18

FÆRRE FIREFELTS MED 110 KM/T: Vegvesenet anbefaler at det heller bygges vei med to eller tre felt, og med lavere fartsgrense.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Brede firefelts motorveier med 110 km/t i fartsgrense kan bli mer sjelden fremover.

Vegvesenet ser for seg to alternativer; det ene er en vei med to eller tre felt, med 90 km/t.

Det andre er en smal firefelts vei, med fartsgrense på 90 eller 100 km/t.

Det viser en ny faglig anbefaling som vegvesenet har sendt til Samferdselsdepartementet.

– Billig og bra for miljøet

Det går naturligvis raskere å komme seg frem på en firefelts vei med 110 kilometer i timen, men det er flere fordeler med å bygge færre av disse, mener vegvesenet.

De trekker frem at 2-3 felt med 90 km/t gir mer skjerming av sårbare områder, i tillegg til mindre inngrep i naturen.

– Det handler om at en både ønsker å kutte kostnader og spare areal. Dermed vil en 2–3 felts vei være et godt alternativ til firefelts motorvei, der det ikke er altfor mye trafikk, sier seksjonssjef Tanja Loftsgarden i Statens vegvesen.

Tanja Loftsgarden, Statens vegvesen

GODT FORSLAG: Seksjonssjef Tanja Loftsgarden i vegvesenet mener det nye forslaget imøtekommer både utbyggere og de som ferdes langs veien.

Foto: Statens vegvesen

Loftsgarden påpeker at det har vært utfordringer med å lykkes med veiprosjekter. Blant annet fordi de blir for dyre, og krever for mye areal.

– Vi forholder oss til de oppdragene vi får fra Samferdselsdepartementet, og føler at det vi har foreslått nå imøtekommer behovene til både utbyggere og de som ferdes langs veien.

Naturvernforbundet jubler

Det nye vegforslaget er godt nytt for Naturvernforbundet.

Leder Truls Gulowsen er glad for at statens vegvesen deler de samme synspunktene som dem.

Truls Gulowsen, leder, Naturvernforbundet

STØTTER FORSLAGET: Truls Gulowsen i Naturvernforbundet er glad for at vegvesenet vil spare miljøet når de skal bygge veier i fremtiden.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Vi kan ikke legge til grunn at trafikken skal fortsette å øke. Det er allerede altfor mye biltrafikk på norske veier. I en klimavennlig fremtid må vi kjøre mindre, ikke mer, sier Gulowsen.

Han mener det ikke er vits i å håpe på at det blir mer trafikk, for å så bruke det som en «dårlig og skjult unnskyldning» for å bygge det han mener er overdimensjonerte motorveier.

– Dette er en avslutning av Frp-perioden i norsk motorveipolitikk, som har vært politisk styrt med monster-motorveier med enormt naturtap og enorme økonomiske konsekvenser, avslutter Gulowsen.

– Tilbake til fortiden

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) blir provosert av forslaget om å bygge smalere veier. Han frykter det vil føre til flere ulykker.

Bård Hoksrud, stortingsrepresentant, Frp

IKKE ENIG: Bård Hoksrud håper ikke regjeringen går inn for forslaget fra vegvesenet. Han heier på mer utbygging av firefeltsveier.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Veien gjennom Vestfold var tofelts, og ble tidligere kalt for Dødsveien. Etter at man bygget ut der, har det nesten ikke vært noen alvorlige eller dødsulykker på den veien.

Hoksrud er heller ikke enig i at veiutbyggingen som partiet hans har kjempet for ødelegger naturen eller koster for mye.

Det mener han den tredje broen mellom Porsgrunn og Bamble er et godt eksempel på.

– Vi bygget for smått og dårlig i fortida. Det vegvesenet vil tilbake til nå er i hvert fall naturinngrep, og det er dårlig for samfunnet. Det koster vanvittig mye å bygge det samme tre ganger, i stedet for å bygge en god firefeltsvei med én gang.

Han har heller ikke tro på at det vil bli færre kjøretøy på norske veier i fremtiden.

– Trafikken er høyere, det kan verken vegvesenet eller Naturvernforbundet nekte for, og da må vi bygge skikkelige veier.

Forslaget til Statens vegvesen skal legges ut på høring, for å få innspill fra flere aktører.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark