Nå går politiet ut og oppfordrer folk til anmelde dersom de opplever svindel.
De tror det er store mørketall i disse sakene.
– Når vi etterforsker saker og går inn på kontohistorikken ser vi at det er langt flere saker enn politiet kjenner til, sier leder for etterforskning og etterretning ved Grenland politistasjon, Annie Sandersen.
Vil stoppe seriebedragere
Flere har opplevd at noe de kjøpte på Finn.no aldri dukket opp.
Politiet har inntrykk av at folk ikke anmelder fordi de tror saken blir henlagt.
Men det nytter å anmelde, understreker Sandersen.
– Det er veldig synd hvis de lar være å anmelde. Vi etterforsker sakene, og har et spesielt fokus på småbedrageri og svindel, sier hun.
I juni oppklarte Sør-Øst politidistrikt 40 prosent av sakene som ble anmeldt.
Politiet mener én står bak hundrevis
Selv om svindelen utgjør små beløp for den enkelte, kan det totalt sett dreie seg om store summer, påpeker hun.
– I en sak vi etterforsker nå har vedkommende bedratt 500 mennesker. Det er mange mennesker som er berørt, og det blir store summer, forteller hun.
Det verste eksempelet er en person som ble svindlet for opptil en million kroner, forteller hun.
Hvor høy terskel har du for å anmelde svindel?
Tror mange skammer seg
Hver uke mottar politiet anmeldelser av svindelsaker.
For politiet er det også viktig at folk anmelder så fort som mulig.
– Det betyr noe for politiet at du gjør det raskt, sier Sandersen.
Straffereaksjonen for dette er forelegg som varierer fra 5000 til 30.000 kroner, opplyser Sandersen.
Mange skammer seg over å anmelde.
Dette dreier seg ofte om de som blir svindlet på telefon.
– De vet at de ikke skal oppgi personopplysninger, men blir manipulert og lar seg rive med i samtalen som de skulle avsluttet med en gang. De er skamfulle når de kommer til oss, forteller hun.
I 2022 ble eldre mennesker i Norge bedratt for over 35 millioner kroner fra personer som utga seg for å være fra politiet eller banken, viser Sandersen til.
Oppfordrer til å anmelde
De aller fleste handlene mellom privatpersoner på Finn.no går ryddig for seg, påpeker leder for Forbrukertrygghet i FINN, Ingunn Huus-Hansen.
De har ikke tall på antall svindelsaker, men oppfordrer alle som blir utsatt for dette om å anmelde forholdet til politiet.
– Hvis det foreligger flere anmeldelser på samme person, øker sjansen for at saken straffeforfølges, sier Huus-Hansen.
Hun ber folk om å sjekke om brukeren er verifisert med BankID, hvor lenge personen har vært FINN-bruker, og hva slags vurderinger vedkommende har fått.
I tillegg oppfordrer hun også om å være skeptiske til dyr elektronikk og andre merkevarer som selges til en veldig billig pris.
– Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant, så er det ofte det, sier hun.