Flere alvorlige hendelser og andre problemer har preget NSB den siste tiden. Alt fra store forsinkelser til tragiske dødsfall har gått innpå mange, og ikke minst de ansatte selv.
- For oss har det vært svært tøft, sier konduktør Kate Måsø.
Les:
Les også:
Gjør det beste ut av det
Porsgrunnskvinnen jobber som ombordansvarlig og konduktør på strekningen Vestfoldbanen. Hun er en av NSBs ansikt utad, og møter derfor mye kjeft i løpet av en arbeidsdag.
- Det de reisende er misfornøyde med, blir jo sagt til oss. Og det er jo naturlig, siden vi er nærmest.
- Hvordan takler du dette?
- Man må jo prøve å gjøre det beste ut av det, som å informere kunden. Vi gjør så godt vi kan, sier Måsø.
Les også:
Les også:
- En grusom hendelse
Måsø har jobbet i NSB i 23 år. Hun kan ikke huske å ha opplevd en tøffere tid enn den som har vært.
- Nei, det husker jeg virkelig ikke.
Alle de ansatte i NSB har full tilgang til bedriftshelsetjenesten, som tilbyr psykologhjelp. Selv nøyer Måsø seg med å snakke med kollegaer om det som skjer.
46-åringen er ikke i tvil om hvilke av hendelsene som har satt dypest spor hos henne. Ulykken på Sjursøya i Oslo, der tre personer døde da løpske godstog dundret inn i terminalbygningen på stedet, sitter dypt i.
- Det er helt klart den episoden som har preget meg mest. Det var grusomt, og mer er det ikke å si om det.
Tettere dialog
Kommunikasjonsrådgiver i NSB, May Bente Paulsen, bekrefter at den siste tiden har vært svært tøff for deres ansatte.
- Vi har vært veldig opptatt av å ha en tettere dialog mellom ledere og de ansatte. Særlig nå i en utfordrende fase. Samtidig har de full tilgang til bedriftshelsetjenesten, sier hun.
Paulsen sier det er for tidlig å si om NSB har gitt tilstrekkelig med tilbud til sine ansatte.