Nå får flere millioner se norsk sakte-TV

Netflix har kjøpt rettigheter til å vise blant annet «Telemarkskanalen minutt for minutt» og «Nasjonal strikkekveld».

Created by InfoDispatcher

SATSER INTERNASJONALT: Slik høres det ut når sakte-TV selges inn internasjonalt.

– Jeg håper folk skjønner hva det er for noe og ikke tror det er en ny skjermsparer på tv-en, flirer Thomas Hellum.

Han var prosjektleder for NRKs sakte-TV-satsinger Telemarkskanalen og Hurtigruten minutt for minutt. Det er to av elleve innslag som nå er kjøpt opp av strømmetjenesten Netflix. Det betyr at flere millioner utenlandske seere snart vil få tilgang til programmene. Det var Varden som først omtalte saken.

Et blidt møte mellom prosjektleder og kapteiner

NRKs prosjektleder for Sommerbåten og Hurtigruten minutt for minutt, Thomas Hellum sammen med kaptein Odd Nordahl-Hansen (MS Sjøkurs) og kaptein Geir Arne Johannessen.

Foto: Yngve Hustad Reite / NRK

– Det er veldig kjekt. Jeg håper folk finner knappen og binge-watcher (ser tv over lengre tid, journ.anm.) alt som ligger der. Da kan de sitte i timevis, sier Hellum.

Joris Evers, kommunikasjonsdirektør i Netflix, tror konseptet kommer til å slå an hos strømmepublikumet.

– Norsk sakte-TV er et originalt konsept som vi elsker og vil dele med flere. Netflix-medlemmer i alle engelskspråklige land vil kunne la seg underholde av naturskjønne togturer, strikking, bålkvelder, laksefiske og mer, sier Evers.

– Nordmenn er litt sprø

Sakte-TV høres kanskje rart ut for utlendinger, men Hellum tror det vil bli tatt godt imot likevel.

– Journalister som ringer fra utlandet tror nok at nordmenn er litt sprø, men når de får høre om det, så blir de nysgjerrige.

Les også: Her vitser Obama om Nasjonal vedkveld

Om det vil få noen effekt i forhold til flere turister, vil han ikke spekulere i.

– Det vet jeg ikke. Hvis flere utlendinger kan få øynene opp for Norge, så er det bare hyggelig, men det er ikke derfor vi lager programmene. Vi lager dem for å få frem en god historie.

Her kan du se alle NRKs sakte-TV innslag.

Turistnæringen jubler

At Netflix har kjøpt distribusjon av sakte-tv konseptet til NRK, er heller ingen dårlig nyhet for turistnæringen, mener Audun Pettersen i Innovasjon Norge.

Audun Pettersen

Audun Pettersen er Innovasjon Norge sin pressekontakt, og direktør for bærekraftig reiseliv og mat.

Foto: Tommy Andresen

– Det er en svært god nyhet for Norge, og for norsk reiselivsnæring. NRK har vært banebrytende i utvikling av denne type tv, og programmene har skapt interesse for Norge som reisemål.

At det er Netflix som nå har kjøpt opp programmene, er et ekstra pluss, mener Pettersen.

– Netflix' distribusjon er svært god internasjonalt, og dette vil kunne være med på å skape interesse for Norge som reisemål, tror han.

Les også: Norsk TV er mer trendy enn noen sinne

– Knalltøft

Yasmin Syed var programleder for Telemarkskanalen minutt for minutt.

Eirik Haugen og Yasmin Syed.

Eirik Haugen og Yasmin Syed var begge programledere for Telemarkskanalen minutt for minutt som gikk på Tv i 2012.

Foto: Tom Andersen / NRK

– Det var helt fantastisk. Litt klisje å si, men det var en opplevelse for livet, rett og slett. Kanskje fordi det var hjemfylket mitt, men også fordi folk gikk mann av huse for å være med.

Hun var i utgangspunktet litt skeptisk til sakte-TV.

– Før jeg så det første gang, tenkte jeg at det ville være kjedelig, men du blir helt bergtatt. Det skjer ikke noen ting, og du sitter og venter på at det plutselig skal skje noe. Da har du kanskje sett på i fire timer allerede, sier Syed.

– Det var veldig gøy, og hvis resten av verden kan nyte dette vakre landskapet, så er det knalltøft, legger hun til.

Se også:

Telemarkskanalen minutt for minutt - promo