Hopp til innhold

Togstansen på Vestfoldbanen: – Strekningen har aldri vært endelig godkjent

Hele åtte ganger har Jernbanetilsynet gitt Bane Nor tidsbegrensede tillatelser til å kjøre tog mellom Porsgrunn og Larvik. Første gang for over fem år siden.

Pendlere kommer til Larvik stasjon med toget

TUNGVINT: Pendlere som skal videre til Grenland, må over på buss for tog i Larvik. – Tungvint, sier en av pendlerne.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Den nye togstrekningen mellom Porsgrunn og Larvik ble åpnet i 2018.

– Den første tidsbegrensede tillatelsen til å kjøre tog på strekningen Farriseidet-Porsgrunn. ble utstedt 8. august i 2018, sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn.

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens Jernbanetilsyn

Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Jernbanetilsynet.

Foto: STATENS JERNBANETILSYN

Han er ikke nådig i sin kritikk av Bane Nor, som mandag fikk klar beskjed om at togtrafikken måtte opphøre med umiddelbar virkning.

– Bane Nor har gjentatte ganger skrevet til oss at dokumentasjonen vi har etterspurt er nært forestående. Det har de faktisk meldt siden 2018, sier Reiersøl-Johnsen.

Les også Bane Nor har drevet ulovlig – stenger togstrekning: – Rett og slett flaut

Tog innstilt fra Larvik stasjon til Porsgrunn og Skien

Ville ikke fått ny tidsbegrenset tillatelse

Frem til mandag kveld har Bane Nor altså drevet togtrafikk gjennom midlertidige tillatelser.

– De ville ikke fått en fornyet tidsbegrenset tillatelse om de hadde søkt om det igjen. På ett tidspunkt måtte jeg sette ned foten, sier jernbanedirektøren.

Han understreker at sikkerheten for togpassasjerene mellom Porsgrunn og Larvik aldri har vært truet de siste årene.

– Bane Nor har sendt dokumentasjon som har sannsynliggjort at sikkerheten er ivaretatt. Hadde jeg vært i det minste tvil om det, ville vi ikke gitt tidsbegrensede tillatelser.

Alle togene mellom Skien og Larvik er kansellert

Alle togene mellom Skien og Larvik er kansellert.

Foto: Kristin Rivrud / NRK

– Tungvint

Togpendler Axel Risnes er en av mange som har fått føle togstansen på kroppen.

– Det er et stort selskap og de burde ha fikset opp i dette for lengst.

Axel Risnes ved toget i Larvik

Axel Risnes synes ikke det er greit hvordan situasjonen har blitt.

Foto: Theo Aasland Valen / NRK

Sammen med mange andre kom Risnes med toget til Larvik, og måtte over på buss for å komme seg videre til Grenland etter at Jernbanetilsynet stengte togstrekningen mandag ettermiddag.

– Folk skal komme seg frem i tide og dette blir veldig tungvint.

Må prioritere sikkerheten

Togstansen har rammet flere tusen passasjerer, som nå må påregne lengre reisetid og venting i minusgrader.

Ordfører i Larvik, Birgitte Gulla Løken (H), er lite imponert.

– Dette er intet annet enn en skandale. Vi må forvente at Bane Nor straks rydder opp, sier hun.

Birgitte Gulla Løken, ordfører i Larvik kommune.

Birgitte Gulla Løken (H), ordfører i Larvik.

Foto: H. Philip Hofgaard / NRK

Løken er først og fremst opptatt av spørsmålet om sikkerheten.

– Dette går på tilliten løs. Her har staten investert i en flott bane. Da må den jo kunne brukes.

Har fått flere sjanser

I høst ble Bane Nor i tillegg ilagt en tvangsmulkt på 10.000 kroner dagen, med krav om at de leverte sluttdokumentasjon. Det skjedde ikke.

– Tillatelsen gikk ut den 30. november. Da hadde de enda ikke søkt om å fornye den, sier Reiersøl-Johnsen.

Han ønsker ikke å spekulere i hva som er årsaken til at dette har vært vanskelig for Bane Nor å levere.

Toglinja mellom Porsgrunn og Larvik, forbi Vasstbotnvatn

Den nye togstrekningen mellom Porsgrunn og Larvik ble åpnet i 2018. Bane Nor har kun hatt midlertidig tillatelse siden den gang.

Foto: H. Philip Hofgaard / NRK Luftfoto

– Det må de svare for selv.

Han kjenner ikke til andre strekninger med samme problemstilling.

– Men utfordringen med å få ut sluttdokumentasjon gjelder flere steder. Det er Bane Nor som må sette seg inn i dette og finne en løsning som gjør at de unngår slike situasjoner i fremtiden.

Gjennomgår alle strekninger

Konserndirektør i Bane Nor, Bettina Sandvin, sa tirsdag til NRK at de nå jobber med å få oversikt.

Hun mener det ikke er grunn til å tro at andre jernbanestrekninger vil bli rammet av den samme dokumentasjonsfadesen som slo ut togtrafikken mellom Porsgrunn og Larvik mandag kveld.

Bettina Sandvin, konserndirektør Utbygging, Bane NOR

Bettina Sandvin, konserndirektør Utbygging i Bane Nor.

Foto: Aksel Jermstad / Bane NOR

– Nei, vi har startet med en gjennomgang av alle strekninger vi har for å forsikre oss om at det ikke gjelder flere steder. Vi har så langt ikke funnet noen, sier Sandvin, og tilføyer at alle strekningene nå er gjennomgått.

Sandvin legger seg helt flat for kritikk om at Bane Nor burde reagert og ryddet opp på et langt tidligere tidspunkt.

– Svaret på det er åpenbart ja. Vi jobber nå med å finne ut hvordan det kunne skje.

Les også Bård Hoksrud om stenging av Vestfoldbanen: – Dette er nær en skandale

Portrettfoto av Bård Hoksrud fra FrP.