Hopp til innhold

Er vennene dine på Facebook plutselig 10-20 år yngre?

Har du lagt merke til at mange ungdomsbilder av Facebook-vennene dine dukker opp i feeden din for tiden? Over bildet står teksten «utfordring akseptert», og mer får du ikke vite.

Geir Tangen i 1986

DRESSED FOR SUCCESS: Geir Tangen fra Porsgrunn med sin rosa og mintgrønne boble fra 1986

Foto: Privat

Geir Tangen i 1987

Geir Tangen ville en gang bli modell i 1987. Slik gikk det aldri.

Foto: Privat
Roald Marker da han var 18 år

NRK-journalist Roald Marker den gang han var 18 år.

Foto: Privat

Forklaringen er ganske enkel. Trykker du liker på det gamle bildet av Facebook-vennen din, går utfordringen videre til deg.

Reglene er enkle: «Til alle som har likt bildet, følg reglene videre; «Du likte bildet. Her er spillet. Du skal nå legge ut et bilde fra ungdommen og skrive «utfordring akseptert». Og hvis noen liker bildet, send han eller henne denne tekste

Geir Tangen fra Porsgrunn er en av dem som har tatt utfordringen, og lagt ut gamle bilder av seg selv.

– Jeg trodde jeg kunne bli modell en gang på 80-tallet. Modellkarrieren tok aldri av, men etter 40 år kom jeg på NRK, det er da noe, ler han.

Les også:

Bevisst strategi fra Facebook

Cecilie Staude er høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Hun sier dette er et helt bevisst stunt fra Facebook sin side.

– Facebook prøver alle mulige måter å få oss til å dele mer innhold, og engasjere oss i det innholdet som allerede ligger der. Hele forretningsmodellen til Facebook er bygget på engasjementet på det vi legger ut. Jo mer vi deler, liker og kommenterer på venners poster i sosiale medier, jo fler digitale spor legger vi igjen om oss selv. Det sier noe om hvem vi er, hva vi er interessert i og hva vi står for. Disse dataene selger Facebook i økende grad videre til annonsører, som ønsker å bruke Facebook som en reklamekanal.

Staude bruker et eksempel fra hennes egen Facebookfeed.

– La oss si jeg liker, deler og kommenterer mye innhold som har med trening å gjøre. Om liker flere sider som selger treningstøy, eller liker sider til treningssentre, sier det noe om hva jeg er interessert i. Facebook selger denne dataen til treningskjeder, eller leverandører av treningstøy. På den måten vil jeg etterhvert få skreddersydd reklame inn i min feed på Facebook, som at nå kan jeg få 20 prosent på ulike treningssko.

Gry Anette Rekanes Amundsen da hun var yngre

Frp-politiker Gry Anette Rekanes Amundsen fra Nome er en av dem som har tatt utfordringen på Facebook.

Foto: Privat

Mange vet ikke at de signerer på en kontrakt

Staude er nettopp ferdig med en forstudie der norske forbrukere har blitt spurt om hva de synes om at Facebook samler data om dem, og selger det videre.

Cecilie Staude

Høyskolelektor ved BI, Cecilie Staude, sier Facebook vil ha brukerne til å engasjere seg mer på det sosiale nettstedet.

Foto: Privat

– Dette er det jo fortsatt mange som ikke er klar over. I det øyeblikket du får deg en Facebook-profil, har du takket ja til kontrakten der Facebook kan samle og selge data videre om deg til ulike annonsører. Facebook ønsker å få opp engasjementet til brukerne, istedet for at det kun skal fungere som en oppslagstavle.

Staude sier at Facebook bare blir mer og mer kommersiell i tiden som kommer.

Når Facebook har 3,5 millioner nordmenn som brukere, og som i snitt bruker en time der hver dag, så blir jo det en veldig attraktiv markedsføringskanal. For at de skal bli så attraktive som de ønsker selv, er de avhengige av at brukerne legger igjen flere digitale spor om seg selv.