Telemark har i år flommet over av turister og SSB-tallene viser at Telemark i juli hadde den høyeste økningen i hele Norge på gjestedøgn.
I en pressemelding forteller Visit Telemark at det har vært en økning på 19,5 prosent i antall samlede overnattinger i juli. Ingen andre fylker i Norge hadde større prosentvis vekst.
Økning i juni og juli
Tall fra statistikk sentralbyrå viser at i juli og juni var det 74 245 flere overnattinger i Telemark av totalt 453 019. Av totalen var 397 238 nordmenn.
På årsbasis så langt er det kun et fylke som har en større økning enn Telemark. Telemark har en økning på 12,7 prosent på samlede overnattinger fra januar til og med juli.
Det er kun Troms fylke som har større oppgang med 15,2 prosent med Vestfold som nummer tre på 12,3 prosent vekst.
God markedsføring
Daglig leder i Visit Telemark, Irene Siljan Vestby sier det gode været selvsagt alltid har en stor betydning, men det var godt vær i fjor sommer også.
Så da synes Siljan Vestby det er hyggelig med en så solid økning som 19,5 prosent i juli og 19,6 prosent i juni.
– Det betyr nok at vi har gjort en del riktig i forhold til markedsføring. I år har vi utført en Norgeskampanje i egen regi med full fokus på den nye merkevaren for Telemark bestående av en rekke aktiviteter, sier Siljan Vestby, daglig leder i Visit Telemark.
Flere markedskampanjer
Telemark fylkeskommune har bidratt med ekstra midler til utrulling av merkevaren som ble brukt til en boardskampanje i tre uker i juni/juli, annonsering og nettannonsering.
– I tillegg har det blant annet vært både radiokampanje på P4, nettkonkurranse «Lyden av Telemark», mye annonser på nett, VG og magasiner samt deltakelse på Reiselivsmessen, Hyttemessen og Oljemessen, sier markedssjef Håkon Nordby i Visit Telemark.
Planlegger neste år
I morgen tirsdag starter Visit Telemark arbeidet med markedsstrategien for 2015 sammen med destinasjonsselskapene og representanter fra reiselivsaktører i Telemark.
– Det er hyggelig tall vi nå har med til møtet og det vil være en god inspirasjon i det videre arbeidet. Det er gledelig å se resultater når man satser og vi håper på at kommuner, reiselivsaktører og fylkeskommunen vil stå enda sterkere sammen om en langsiktig satsing på Telemark, avslutter Irene Siljan Vestby.