Hopp til innhold

Hva har postbanken i Hellas og Telemark til felles?

Den nye logoen til Telemark har en viss likhet med den greske postbanken sin.

Logo Snøhetta

Den nye logoen har skapt mye debatt den siste tiden.

– Vi har valgt å bruke en T, den første bokstaven i Telemark. Det finnes sikkert én million T-er brukt i grafisk design. Postbanken i Hellas og vi har helt forskjellig målgruppe, så det kommer ikke til å være noe problem for oss i det arbeidet vi skal gjøre.

Det svarer daglig leder i Telemarkreiser, Irene Siljan Vestby, når hun får se den andre logoen.

Hun syns det er vanskelig diskutere om de har fått nok igjen for millionen de har betalt Snøhetta.

hellenic

Den greske postbanken har tydelige likhetstrekk med Telemarks nye logo.

Foto: faksimilie

– Da må man kjenne til den prosessen vi har vært gjennom sammen med Snøhetta nå. Det kan være vel så vanskelig å lage noe enkelt. Vi har diskutert om vi skulle ta Gaustatoppen, Telemarkskanalen eller Kragerø, men å få inn alt er nesten umulig. Men den vi har fått nå, er enkel og kan brukes av flere næringer enn bare reiselivet, sier Siljan Vestby.

Snøhetta har også levert en designmanual som viser hvordan logoen bør brukes.

– Føler du at logoen har nok egenart?

– Vi kommer aldri til å bruke T-en aleine. Den kommer alltid til å stå sammen med et bilde og et budskap. Egenarten kommer ikke fram gjennom den svarte eller den turkise T-en, men gjennom alt det som vi bygger rundt det, sier Siljan Vestby.

Legge ned stridsøksa

Vestby selv sier hun blir mer og mer glad i logoen for hver gang hun ser den.

– Og det er tilbakemeldingen jeg får fra andre også. Nå har folk også begynt å tenke kreativt og konstruktivt. Slikt blir jeg glad for, sier hun.

Irene Siljan Vestby

Daglig leder i Telemarkreiser, Irene Siljan Vestby, er godt fornøyd med det hun har fått levert fra Snøhetta, og syns ikke det problematisk at den ligner den greske postbanken.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

Hun håper at kritikken etter hvert stilner, og at man kan gå videre.

– Vi må legge stridsøksa fra fylkesvåpenet litt ned, og prøve å samle oss om noe, sier hun.

Martin Gran hos Snøhetta er klar over at selve symbolet har likhetstrekk med flere andre logoer, men mener likevel ikke at logoen er for generell og anonym.

– Når logoen blir satt inn i en kontekst med bilder og annen tekst, så er den unik, sier han.

Han understreker at han synes det er viktig at telemarkingene engasjerer seg i logoen.

– Kjenner meg ikke igjen

En som tidlig var ute og kritiserte logoen, var maler Johnny Andvik. Han syns likheten med den greske banken er morsom. Det syns han ikke den nye logoen er.

– Jeg kjenner meg ikke igjen. Det er historieløst, identitetsløst og ikke Telemark, sier han, og fortsetter:

– Når man skal markedsføre Telemark er jo formålet og tiltrekke seg oppmerksomhet og vise fram hvor flott det er her. Og da syns jeg en sånn logo blir mangelfull. Den er svak og blir ikke et merkevaresymbol som identifiserer fylket vårt.