Hopp til innhold

– Bør utnytte fyrtårna bedre

For første gang på fem år har reiselivet i Telemark samlet seg på det årlig reiselivsmessen, her skal de lokke turister til fylket.

Reiselivsmesse i Telenor Arena

Telemark prøver å gjøre seg så synlig som mulig på den store Reiselivsmessen i Telenor Arena

Foto: Lars Hansen / NRK

– Vi skal markedsføre Telemark ganske likt som vi har gjort før, ved å vise fram alt det flotte vi har å by på fra fjord til fjell. Vi skal vise at du trenger ikke å reise noe annet sted enn Telemark fordi vi har alt, det sier daglig leder i Telemarkreiser Irene Siljan Vestby.

Det hjelper ikke å spille Et dukkehjem fem ganger om dagen for blodfansa.

Martin Ottesen

På årets messe tilbyr Telemark besøk av både Henrik Ibsen, Sondre Norheim og Bøvern fra Bø i tillegg til lokal mat og drikke, men i år markedsføres fylket også med et solspeil i miniatyr.

– Solspeilet på Rjukan var helt naturlig å ta med. Det er viktig å vise slik nyheter og at det skjer ting i Telemark, sier Siljan Vestby.

Chartre turister til Telemark

Morten Ottesen jobber i produksjonsselskaper Tellus Works som lager tv-programmer sendes over hele verden, og som lages over hele verden. Selskapet står blant annet bak serien En bit av Norge, på TV2. Han mener Telemark har mye å by på, men han syns man skulle utnytta de gamle merkevarene som Henrik Ibsen og Sondre Norheim enda bedre.

Morten Ottesen

Morten Ottesen i produksjonsselskapet Tellus Works mener Telemark burd utnytte Henrik Ibsen og Sondre Norheim i enda større grad.

Foto: Lars Hansen / NRK

– Ibsen er nok faktisk enda større enn vi tror i utlandet, så han burde man synliggjøre enda bedre. Også på en folkelig måte, det er der han høre hjemme ikke bare på det intellektuelle plan. Det hjelper ikke å spille Et dukkehjem fem ganger om dagen for blodfansa, du må også folkeliggjøre det. Folk vil være med på en fest, de vil være med på en bevegelse, sier Ottesen

Ottesen etterlyser også at hele pakker selges hvor man får oppleve lokal mat og lokal kultur, gjerne med forankring i disse kjente Telemarkingene.

– I mine øyne har skisporten og skisportens vugge et enormt potensial. Hvorfor ikke arrangere smørekurs, skikurs, hvorfor ikke møte kjente norske skihelter i Morgedal? Man bør fremme Morgedal som fødestedet for moderne skisport. Får man dette på plass sammen med infrastrukturen, kan man chartre skientusiaster og Ibsen-entusiaster til Telemark, mener Ottesen.

Reiselivsmesse

Man kan smake både lokal mat og drikke på Telemark sin 150 kvadratmeter store stand.

Foto: Lars Hansen / NRK

Ny profil

Det er også første gang på over fem år at alle telemarksbedriften er samlet på reiselivsmessa.

– De forskjellige firmaene vil sikkert prate om sine ting, men vi er alle sammen en del av Telemark og håper at den nye profilen vår skal gjøre oss synlig sammen.

De nye profilen inneholder blant annet en ny logo, som i går ble møtt med sterke reaksjoner.

På reiselivsmessen er det stor konkurranse fra både inn- og utland. Men Siljan Vestby satser på at med sine 150 kvadratmeter og svære bannere med ny Telemarks-logo på, at Telemark skal klare kapre publikums oppmerksomhet.

– I tillegg skal vi ha både fiske- og golfkonkurranser også skal Byting fra Bø spille med jevne mellomrom.

Vanskelig å måle effekten

Irene Siljan Vestby

Daglig leder i Telemarkreiser Irene Siljan Vestby håper både å få Telemarksbedritene tettere sammen og trekke turister til fylket under årets reiselivsmesse.

Foto: Lars Hansen / NRK

Vestby håper at det å delta på messen både kan føre til at bedriftene fra Telemark får bedre relasjoner og kunnskap til hverandre. Men først og fremst er de der for å få folk til å legge sine neste ferieturer til Telemark. Hvorvidt det går an å måle om de lykkes med det er hun heller usikker på.

– Det er vanskelig å måle slikt for, selv om du har fått en brosjyre så er det ikke gitt at du legger turen til Telemark neste måned. Men vi har en del messekampanjer og kuponger som folk kan benytte seg av og der kan vi se noe, sier Siljan Vestby.

Hun kan også fortelle at Telemark hadde en økning på tolv prosent i antall nordmenn som besøkte fylket i år. Og nordmenn og familier er hovedmålgruppen for Telemarkreiser.

– Vi har over 80 % norske gjester i Telemark og alle de som kommer her skal finne noe de liker. Midt -Telemark for eksempel er rettet veldig inn mot familier med fjellvandring, og flere skisenteret som er åpne flere uker til.