– Vær forberedt på endringer i reisetider

De to parene hadde bestilt seg en langhelg i Polen i sommer, men et brev fra flyselskapet kunne fortelle at helgen ville bli atskillig kortere.

Første store fly inn fra Europa. Wizz Air ankom Torp ca kl 1416 i dag fra Wroclaw i Polen.

TIDLIGERE: Flyet fra Gdansk hadde kommet til å lande her på Torp klokka 7.45 på morgenen istedenfor klokka 21.20 som oppgitt på billetten.

Foto: Tine Kleive-Mathisen, Sandefjord Lufthavn AS.

Flybilletter fra Torp flyplass til Gdansk ble bestilt i mai, og deretter ble det bestilt hotell i den polske byen. Dermed lå det an til en hyggelig langhelg i august, med avreise fra Torp torsdag morgen og hjemreise lørdag kveld.

– Da kunne vi nøye oss med to overnattinger på hotellet, sier Jan Reidar Bjørke som skulle være med på turen.

– En helt annen tur

Men forventningene til turen fikk seg en knekk da de nylig fikk et brev fra flyselskapet som kunne opplyse at hjemturen måtte foregå 14 timer tidligere enn det som sto skrevet på billettene.

– Det ville bety at vi måtte reise fra hotellet klokka 4 natt til lørdag istedenfor klokka 17.50 lørdag ettermiddag. Det ville derfor ha blitt en helt annen tur enn det som var planlagt, sier Bjørke.

Jan Reidar Bjørke

REFUSJON: – Det lønner seg å ha muligheter for avbestillinger og å få refundert utgifter til hotell eller annet som er bestilt dersom man kommer ut for store endringer i avreise- eller hjemreisetidspunkter, sier Jan Reidar Bjørke.

Foto: (Privat)
Kunne tapt 5 000 kroner

Parene fra Nøtterøy valgte derfor å benytte seg av et tilbud fra flyselskapet om å avbestille turen og få refundert billettpengene. Utgiftene til hotell ble derimot en større utfordring.

– Vi hadde bestilt hotellrom som var såkalt ikke-refunderbart, og dermed kunne vi ha tapt 5 000 kroner. Heldigvis gikk det likevel greit å avbestille, for hotellet hadde forståelse for situasjonen vi var kommet i.

– Mindre justering i programmet

De to parene skulle reise med flyselskapet Wizz Air, og kommunikasjonsansvarlig Daniel de Carvalho i selskapet skriver i en pressemelding at de har stor forståelse for de ulempene som måtte oppstå når flyruter blir endret på denne måten.

Han mener likevel at selskapene har rett til å gjøre slike endringer ut fra direktivet EU261 som regulerer både passasjerenes rettigheter og flyselskapenes ansvar. De Carlvalho skriver at det var operasjonelle grunner til at det ble gjort det han kaller mindre justeringer i sommerprogrammet:

«Operational reasons arising at our Gdansk aircraft base required slight modifications on our existing summer schedule».

– Vær forberedt på endringer

Jan Reidar Bjørke synes det er vanskelig å planlegge når det skjer så store endringer.

– Lærdommen må være at man ikke er uforberedt på at lavprisselskapene spesielt, og kanskje flyselskaper generelt, kan endre avreise- og hjemreisetidspunkter ganske brått. Og hvis man bestiller hotell eller annet uten mulighet for refusjon, så sitter man i saksa.