Hopp til innhold

Forbrukerrådet: – Pakkereiser er en fordel om det oppstår en krise

De som velger pakkereiser har flere rettigheter om det skjer noe, opplyser Forbrukerrådet. Anne Brit Snuggerud fra Lillehammer reiste uten reiseselskap til Mallorca da hun ble vitne til et drapsforsøk.

Palmanova Hotel, Mallorca

ALDRI MER: Anne Britt og Ane bodde i femte etasje på Palmonova Hotell. De vil ikke tilbake selv om oppholdet fram til drapsforsøket var fint.

Foto: Anne Britt Snuggerud

Det var for litt over en uke siden at Anne Brit Snuggerud og datteren Ane ble vitne til drapsforsøk på naborommet på hotellet de ferierte på. En mann prøvde å drepe partneren sin med en safedør, og Anne Brit Snuggerud hørte det hele. Hun fryktet lenge for sitt og datterens liv.

Påkjenningen ble ekstra stor fordi lillehamringene ikke hadde noen å søke hjelp og støtte hos.

Drap på naborommet

ÅSTED: Anne Brit og Ane delte inngangsparti med to italienske menn i femtiårene. Den ene forsøkte å drepe den andre. Her jobber politiet på åstedet.

Foto: Anne Brit Snuggerud

– Vi hadde ingen som kunne hjelpe oss eller forklare oss hva som skjedde. Vi ble fratatt pass og andre reisedokumenter, deretter tatt med til en spansk politistasjon. Det var svært ubehagelig. Vi skulle vitne, men ble ikke behandlet med respekt, sier Snuggerud.

Regiondirektør for forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike, Undis Scheslien sier dette er ulempen med å reise på egenhånd.

– Noen har ansvaret

Scheslien sier fordelen ved å reise på pakketur er rettighetene du har.

– Da har du en part å forholde deg til, og de har ansvaret for deg under hele oppholdet. I tillegg er det en egen pakkereiselov og en egen klagenemnd for pakkereiser som også sikrer deg, sier Scheslien.

Undis Scheslien

NOEN HAR ANSVARET: – Reisende som er tilknyttet et reiseselskap på tur har helt andre rettigheter en de som reiser på egenhånd, sier regiondirektør for forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike, Undis Scheslien.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

Hun sier reisende også har mange rettigheter ved flyreiser, men at utfordringene ofte kan oppstå i forhold til hotellene.

– De reisende har ingen rettigheter på et hotell. Derfor er det også vanskelig å oppnå noe ved en eventuell klage eller et krav i etterkant, sier Scheslien.

Hun anbefaler imidlertid de som reiser på egenhånd å ta kontakt med nettverket Forbruker Europa ved problemer.

– De har kontakter og kan hjelpe hvis folk er i områder langt unna en ambassade.

Forsikringsselskapet snudde

Anne Brit Snuggerud kontaktet forsikringsselskapet sitt fra Mallorca. Hun forsto at hun trengte hjelp til å takle den dramatiske hendelsen.

– Først sa de at de ikke kunne hjelpe meg fordi jeg ikke var fysisk skadd. Men etter et par dager snudde de og har tilbudt meg 10 timer hos psykolog. Nå jobber jeg med å få sendt avhørsdokumentene fra Spania til Norge slik at jeg har dokumentasjon på det vi har vært gjennom, sier Anne Brit.

Ane og Anne Britt på Mallorca

FØR DRAMATIKKEN: Her har mor og datter tatt en selfie noen dager før dramaet på hotellet.

Foto: Privat

Scheslien sier det er nokså like vilkår ved forsikringsselskapenes reiseforsikringer.

– Men det er lurt å undersøke om de også dekker utgifter ved psykiske påkjenninger, sier hun.

Etter flere timer i avhør hos spansk politi ble Anne Brit og Ane Snuggerud kjørt tilbake til hotellet. Betjeningen spanderte gratis WiFi og en lunsj som plaster på såret. Etter noe diskusjon fikk de også bytte rom.

– Men det var ikke mye støtte å hente fra hotellets ledelse. Vi savnet noen som kunne tale vår sak og gjøre oss trygge, sier Anne Brit.

NRK har vært i kontakt med direktøren ved hotellet, Rosa Canals, som avslo å svare på kritikken fra de norske turistene.

Flere saker fra Innlandet