Arvid Nodland ble kjent som «refleksmannen» etter at han viftet med en refleksvest for å advare bilister om at taket til Hanekleivtunnelen hadde rast.
– Da vi kjørte inn i tunnelen, kom noen ryggende mot oss i full fart. En går ut av bilen og roper at tunnelen raser, sier Nodland.
For snart en uke side raste en fjellside ut på E18 i Larvik. I 2015 kollapset Skjeggestadbrua, mens biler passerte. Ingen ble skadet.
Bilen forsvant
Pendler Bjørnar Gabrielsen var på vei fra Sande til Tønsberg da Skjeggestadbrua kollapset.
Han skjønte at noe var galt da bilen foran han gjorde et hopp.
– Bilen bremset ganske hardt og forsvant helt nedi veien. Jeg skvatt veldig, fordi det skjedde uten forvarsel og fordi jeg hadde lite sikt i veibanen. Jeg kjørte i 110 kilometer i timen over brua, og prøvde å bremse opp så mye som mulig, men hadde lite tid på meg. Da jeg var på stedet, var søkket i brua en halv til én meter dypt, og strakte seg over cirka 40 meter, sa han til NRK den gang.
Han er glad for at ingen kom til skade i steinraset i Larvik.
– Det var flaks det ikke var noen biler der. Jeg er ikke redd for å kjøre på E18, men man bør kanskje bli bedre til å kontrollere.
Skjerpet regelverk
Vestfold-direktør i Statens vegvesen, Tore Kaurin, sier det er tilfeldig at ingen har omkommet i de tre hendelsene.
– Vi må nok erkjenne det, men det er større sjanse for å oppleve en trafikkulykke et ras. Vi mener det er trygt å kjøre på E18, sier Kaurin.
Han sier regelverket for hvordan vi sikrer tunneler ble endret etter takraset i 2006. Da ble det avdekket at Vegvesenet manglet elementær kunnskap om tunneler.
– Det kom nye forskrifter etter raset i Hanekleivtunnelen. Nå har vi et godt regime rundt arbeid med tunneler, sier han.
Nå skal steinraset i Larvik granskes og Kaurin utelukker ikke at det kan komme nye retningslinjer for sikring av fjellskjæringer.
I sosiale medier spekulerer mange på værets rolle i steinraset i Larvik.
– Hvordan påvirker naturen hvordan vi sikrer veier?
– Uten at jeg skal si noe om hva som er årsaken til raset i Larvik nå, så er det helt klart at mer nedbør og annerledes temperaturer påvirker måten vi må konstruere veiene på, sier han.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland har etablert et eksternt ekspertutvalg som skal gå gjennom alle sider av E18-raset ved Bommestad i Larvik.
– Landets fremste eksperter er samlet og målet er å få alle fakta på bordet, opplyser hun i en pressemelding.