Det er ikke satt av én krone ekstra på statsbudsjettet, slik KS-leder Gunn Marit Helgesen leser tallene.
– Enten blir det dårligere tilbud, eller økte priser. Sannsynligvis begge deler, sier hun til NRK.
Årsaken er blant annet kravet om innkjøp av utslippsfrie busser, som gjør at mange fylkeskommuner ikke ser noen annen løsning enn å kutte i det eksisterende kollektivtilbudet.
Bare i Vestfold vil det koste 134 millioner kroner mer hvert år for å fortsette med kollektivtrafikken slik den er i dag.
I Oslo og Akershus mangler 370 millioner kroner til å kjøre buss, trikk, båt og bane.
– Tar bussen minst fire ganger om dagen
Helgesen er ikke alene om å reagere.
På bussen fra Åsgårdstrand til Horten møter vi skoleelevene Ronja Skjelbred Arnesen og Håkon Søraker Omsvåg.
Begge er 16 år gamle, og går på Horten videregående skole.
Skoleelevene Ronja Skjelbred Arnesen og Håkon Søraker Omsvåg på vei til skolen.
Foto: John-Andre Samuelsen / NRKDe er dønn avhengige av et godt busstilbud for å komme seg til og fra skole, trening og sosiale aktiviteter.
– Jeg tar bussen minst fire ganger om dagen. Det er den muligheten jeg har for å komme meg rundt, sier Håkon.
Ronja er enig.
Hvis ikke er det foreldrene som må trå til, og slik skal det ikke være, mener hun.
Ronja og Håkon tror ikke samferdselsministeren forstår hvordan det er å være avhengig av buss i hverdagen.
De to er enige om at miljøet er viktig og at utslippsfrie busser i utgangspunktet er bra.
– Det blir jo helt tullete. Om tilbudet blir dårligere for å få råd til utslippsfrie busser, ender jo folk opp med å bruke bilen uansett, tror Håkon.
Ronja har et forslag til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Han kunne jo testa ut å være skoleelev selv, og prøve å ta bussen uten andre muligheter til å komme seg dit man skal. De vet jo ikke hvordan dette påvirker oss, mener hun.
– Dypt bekymret
Fylkeskommunene er dypt bekymret for situasjonen, sier Gunn Marit Helgesen.
Hun mener dette rammer innbyggerne direkte.
– Jeg er veldig overrasket over at det ikke ligger noe inne som er økning til å opprettholde et godt nok kollektivtilbud, sier hun.
Gunn Marit Helgesen, KS.
Foto: William Jobling / NRK– Så vidt vi kan se er det ikke noe om dette i statsbudsjettet. Vi vet at dette er kritisk allerede. De nye kontraktene for å få nullutslipps kjøretøy er tretti prosent høyere enn tidligere.
– Er svaret alltid at økte bevilgninger kan effektivisere kollektivsektoren?
– Jeg tror vi kontinuerlig ser på effektivisering og samarbeid over fylkesgrenser for hvordan man kan legge opp tilbudet i distrikt og byer, men i enkelte fylker er det kanskje bare skoleskyss som står igjen av kollektivtilbudet.
Kan ramme skoleskyss
Anne Strømøy (H), fylkesordfører i Vestfold, er heller ikke imponert.
Anne Strømøy (H), fylkesordfører i Vestfold.
Foto: John-Andre Samuelsen / NRKDe har lenge varslet en kollektivkrise, og nå kommer den, mener hun.
– Jeg er veldig skuffet. Det ligger ingen midler til kollektivtrafikk, noe vi har snakket om i trekvart år, sier hun til NRK.
– Vi har en økning på 134 millioner kroner. Det er en enorm sum. Med de rammebetingelsene vi har nå, er vi ikke sikre på om vi klarer å levere lovpålagt skoleskyss. Det er ganske alvorlig, sier hun.
Oslo: Tror flere vil velge bilen
I Oslo og Akershus kommer det også sterke reaksjoner.
Bare T-banen frakter flere passasjerer enn alle norske tog til sammen.
Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V) sier at byrådet prioriterer knallhardt for å unngå rutekutt neste år.
Marit Vea (V).
Foto: Hallgeir Braastad / NRK– Men hvis tilbudet rundt Oslo blir dårligere, vil konsekvensen bli at færre velger kollektivtrafikk og flere velger bilen, mener hun.
Hun frir til MDG i budsjettforhandlingene på Stortinget.
– De kan ikke støtte en regjering som med åpne øyne ser at kollektivtilbudet blir bygget ned, sier Vea.
Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen, er også bekymret.
– Vi er bekymret for at regjeringens budsjettforslag legger opp til en planlagt nedbygging av kollektivtilbudet mange steder rundt omkring i Norge.
– Uriktig bilde
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener kritikken er misvisende.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Foto: NRK– I statsbudsjettet legges det opp til en økning av fylkeskommunenes finansiering med 1 milliard kroner. Det er selvfølgelig frie inntekter som fylkeskommunene selv må disponere og prioritere mellom de ulike oppgavene, sier han til NRK.
I revidert nasjonalbudsjett for i år ble det lagt inn 500 millioner kroner ekstra til fylkeskommunene.
– Blant annet til kollektivsatsing. De pengene er også videreført inn i 2026 -budsjettet, sier Nygård.
Han understreker også at regjeringen er med og finansierer kollektivsatsinger i de ulike byene på byvekstsiden.
– Der ligger det inne om lag 7 milliarder kroner i dette statsbudsjettet. Så det er ikke slik at staten ikke bidrar. Men det er ikke en øremerking til kollektivtrafikk, og det tror jeg heller ikke fylkeskommunene ønsker seg. De vil selv prioritere mellom de ulike formålene de har ansvar for, sier samferdselsministeren.
– Hva sier du til ungdommene som oppfordrer deg til å ta bussen selv?
– Vi har forståelse for at det er mange i samfunnet som er avhengig av et godt busstilbud. Det er nettopp derfor vi bruker penger på det. Så er det jo samtidig sånn at fylkeskommunene må gjøre sine prioriteringer av ruter, og hva slags priser de skal fastsette.