Hopp til innhold

- Kunne ikke bygge tunneler

Vegvesenet i Vestfold manglet elementær kunnskap om tunneler da de bygde Hanekleivtunnelen.

Stengt i et løp i Bolstadtunnelen
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Nå viser det seg at det samme teamet gjorde en dårlig jobb da de "øvde" seg på Bolstadtunnelen, skriver Aftenposten.

Avisen har sett nærmere på rapporten fra Samferdselsdepartementets granskingsgruppe som altså slår fast den sviktende kunnskapen.

Omfattende ettersikring

Det løpet av Bolstad-tunnelen som ble bygd av Vegvesenet var så dårlig sikret at hele tunnelen nå har vært gjennom den mest omfattende formen for ettersikring, skriver avisen. Det har ikke vært nødvendig i nabotunnelen, som ble bygget av en annen entreprenør.

Forløperen til Mesta, bygget det nordgående løpet i Bolstadtunnelen som det første tunnelløpet i tunnelstrekket som skulle gå gjennom Vestfold. Det sørgående, som ble bygget etterpå, ble håndtert av den private entreprenøren AF Gruppen.

- Var dårlig sikret

Tore Gomo i Statens vegvesen sier til avisen at det ikke er noen tvil om at Bolstadtunnelen var for dårlig sikret.

Karl Høiland som var prosjektleder i Statens vegvesen da Bolstadtunnelen og Hanekleivtunnelen ble bygget, bekrefter overfor avisen at det samme teamet som manglet geologisk ekspertise da de bygget Hanekleivtunnelen også manglet det da de bygget Bolstadtunnelen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark