Hopp til innhold

- Kunne forhindret raset

Taket i Hanekleivtunnelen i Vestfold kunne enkelt og billig vært sikret bedre. Det mener en av Norges fremste raseksperter.

Hanekleivtunnelen på E18
Foto: Tunheim, Ivar Jon / SCANPIX

Vegvesenet sparte 50 millioner kroner da de bygde tunnellen.

Rett etter klokken 23 første juledag raste 200 kubikkmeter steinmasser ned inne i den sørgående tunnelen.

Over 25 meter av veibanen i den 1,7 kilometer lange tunnelen ble dekket med opptil tre meter med steinmasser.

Eystein Grimstad ved Norges Geotekniske institutt, mener det ville kostet bare en brøkdel av de sparte millionene å sikre tunellen bedre.

- Jeg vil tro at det burde vært laget armerte buer i tillegg til bolter.

600.000 kroner

Hvis 30 meter tak i den svake sonen, der raset gikk, hadde blitt sikret med armert betong, ville raset vært unngått til en pris på 600 tusen kroner. Det tilsvarer en prosent av det som Statens vegvesen hadde igjen på budsjettet da veien ble åpnet i 2001.

 

Disriktssjef i Statens Vegvesen i Vestfold,Roar Gärtner
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Grimstad mener bakgrunnen for raset er dårlig rutiner. I dag er det ingen krav til at ingeniørgeologer skal være tilstedet under tunnelbygging for å vurdere fjellet. Når først ingeniørene er tilstedet er de ofte nyutdannet og uerfarne, og tør ikke forsinke entreprenører, som skal tjene penger, med tidkrevende undersøkelser i taket, mener Grimstad.

- Det er sju meter opp, så en ser ikke alltid fjellet fra gulvet i en tunnel. En må opp, slå og ta på fjellet, først da kan en finne ut om det er leire i sprekkene, sier Eystein Grimstad.

Avviser sparing

Distriktssjef i Statens vegvesen i Vestfold Roar Gärtner avviser at det ble spart for mye penger under byggingen av ny E 18 gjennom fylket.

- Det er bygget 35 kilometer med fire felts vei med mange tunneler, og da kan noen elementer bli dyrere enn det som er budsjettert og noe kan bli rimeligere, sier han til NRK.

Sikre veier

Stortingsrepresentant for Vestfold Fremskrittsparti, Anders Anundsen, reagerer sterkt på at tunneltaket var dårlig sikret.

- Poenget med å bygge nye veier er jo at de skal være gode og sikre å kjøre på. Hvis en kunne unngå dette ved å bruke noe mer penger på sikring, er det klart at de burde gjort det.

Den neste delen av nye E18 mellom Horten og Tønsberg skal stå ferdig i september i 2007. Også her er det tunnel. Strekningen vil bli, i følge Statens vegvesen, rundt 250 millioner kroner billigere en budsjettert.

- Det er ikke aksepteabelt hvis innsparingene går på sikkerheten løs, sier Anundsen.

Starter gransking

Torsdag formiddag skal en uavhengig kommisjon starte arbeidet med å granske hva som førte til raset, opplyser Gärtner til NTB.

Kommisjonen består av en representant fra NTNU, en fra Norges geologiske undersøkelser (NGU) og en representant fra Multiconsult.

Gärtner sier Statens vegvesen har besluttet å ikke starte ryddingen av løsmassene i tunnelen før kommisjonen har avsluttet sine undersøkelser på stedet.

Før tunnelen kan åpnes igjen, må det også vurderes hvilke sikring- og utbedringstiltak som må gjennomføres.

Uavhengig tilsyn

Onsdag krevde både Venstre og Høyre et uavhengig tilsynsorgan for å vurdere sikkerheten på norske veier, bruer og tunneler.

Partiene mener ulykken viser at det er behov for et uavhengig tilsyn.

Til nå har tilsynet blitt delegert til Statens vegvesens region- og distriktskontor, som igjen ofte delegerer oppgavene til private entreprenører. Noen form for sentral oppfølging finnes ikke.

- Jobben skal gjøres, men hvordan de organiserer arbeidet, legger ikke vi oss opp i, sier sjefingeniør Erik Norstrøm i Vegdirektoratet til Dagbladet.

Det er heller ikke laget noen mal for hva som skal sjekkes og hvor ofte, fordi tunnelene er forskjellige.