I Telemark er det diskusjonen rundt Bypakke Grenland som opprører folket, mens det i Vestfold er bompengene til den nye firefelten på E18 som engasjerer.
– Jeg syns det er drøyt og vi er nesten som gisler. Vi er jo nødt til å kjøre den strekningen, sier bilist Fridtjof Hannevig.
Og i Buskerud har Bilistenes Aksjonsgruppe idag demonstrert mot det de omtaler som: Drammen kommunes planer om å omringe byen med "ransportaler".
– Folk går konkurs på grunn av disse bomringene, sier aksjonsleder Johan Nome. Han og et tredvetalls personer demonstrerte i ettermiddag under slagordet «bom er bom».
Frykter for rekrutteringen
I kveld vedtar Stortinget hvor mye det skal koste i bompenger, når den nye firefelts E18 gjennom Vestfold står klar. Prisen blir etter all sannsynlighet 88 kroner – for å kjøre HELE strekningen. Det gjør at NHO er bekymret for dagpendlerne.
– Jeg tror det blir vanskelig å rekruttere den gode arbeidstakeren når kostnaden blir så stor, sier regiondirektør i NHO, Kristin Saga.
Innbetalingen deles i syv bomstasjoner fra Gulli i Tønsberg til Telemarksgrensa, og det er ikke sikkert bompengene stopper der heller.
– Det letteste er å utsette
For dersom Bypakke Grenland blir gjennomført må bilistene være med på spleiselaget der også.
– Jeg hadde sovet mye bedre om jeg hadde valgt den lette veien, og sagt at vi utsetter det. Det har vi gjort før og ingenting har skjedd, sier fylkesordfører i Telemark, Terje Riis-Johansen.
Bompengene skal bidra til å få en løsning på veien inn til Porsgrunn ved Lilleelvkrysset og gi en ny vei inn til Skien nordfra.
– I tillegg skal vi utbedre gang- og sykkelvei og få et bedre kollektivtilbud, sier Riis-Johansen..
Ønsker folkeavstemning
Fremskrittspartiet vil at befolkningen skal få bestemme.
– Vi ønsker å ha en folkavstemning, i og med at dette er noe som kommer til å gå over flere valgperioder, sier Gry-Anette Rekanes Amundsen i Frp.
Riis Johansen er usikker på om det ville ført til et annet resultat.