Minst mulig bil, og mest mulig sykkel og buss er det politikerne gjerne vil se mer av i Grenland.
Og det blir det, etter at kommunene mandag skrev under en ny belønningsavtale med staten.
Skien, Porsgrunn og Siljan får til sammen 386 millioner kroner for å hindre økning i biltrafikken.
Dette skjer etter at kommunene har bestemt seg for å fortsette med bompenger i ti nye år.
Imponert over arbeidet
Mandag var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på besøk i Skien og Porsgrunn, og fikk en omvisning på det byområdet har fått til de siste ti årene med belønningsavtaler.
Han er imponert over arbeidet som er gjort i grenlandsregionen.
– Jeg syns de har stø kurs. De jobber godt sammen, de jobber med fortetting, arealpolitikk, utvikler kollektivtilbudet sitt og får til mye bra og når nullvekstmålet, sier Nygård.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) var i dag på besøk i Skien og Porsgrunn. Bakgrunnen for besøket var å vise frem det byområdet har fått til siste ti år med belønningsavtaler med staten.
Foto: Joel Waag / NRKFormålet med den nye belønningsavtalen er at det setter regionen i stand til å videreføre mye av det arbeidet som er påbegynt, sier samferdselsministeren.
– En større grad av frihet for lokale myndigheter. Nå får de beslutte hvordan de skal bruke pengene for å få størst mulig måloppnåelse med pengene vi tilfører.
Billig buss og buss som går ofte
– Dette betyr at vi kan kjøre buss sånn som i dag, sier Terje Riis Johansen.
Han er varafylkesordfører i Telemark og er leder av politisk koordineringsgruppe.
Billig buss, og buss som går ofte særlig mellom Skien og Porsgrunn, forteller han.
Terje Riis Johansen er fylkesvaraordfører i Telemark og leder av politisk koordineringsgruppe for Bypakke Grenland.
Foto: Joel Waag / NRK– Vi har nå et av de beste busstilbudene utenfor Oslo. Det er det ikke noe selvfølge at vi har, men vi har det. Og det oppfatter jeg at det er et samstemt Grenland som vil at vi skal ha videre.
Riis Johansen forteller at det også er noe av grunnen til at de har sendt søknad om bypakke fase to.
– Vi har sett mulighetene for å få en belønningsavtale, og en bypakkeavtale med staten.
Fylkeskommunen og kommunene ønsker å bidra til å redusere klimautslippene ved å ha nullvekst i biltrafikken.
– Vi ønsker å gjøre det lettere å sykle og gå. Det her er en stor dag, som jeg tror mange i Grenland gleder seg over.
Belønningsavtaler med staten har i perioden 2013 til 2024 bidratt med over 800 millioner kroner i statlige tilskudd til Grenland.
– Syns det er tull
Bompengeordningen har gitt økte utgifter til bilistene i ti år, og bidratt til å nå målet om null vekst i biltrafikken.
Nå venter ti nye år med bompenger, men det er ikke alle som jubler over akkurat det.
Olaug Haukaas
– Jeg syns det er tull.
Haukaas er ikke positiv til å betale bompenger, selv om det betyr at kollektivtransporten blir billigere.
– Bilen har kommet for å bli. Den gjør at man kommer frem overalt, og bussen går jo ikke overalt.
Stian Johansen
– Jeg syns vi betaler nok med veiavgifter og sånt fra før. Så bompenger syns jeg er unødvendig.
Konsekvenser for busspassasjerene
I Bamble kommune sa lokalpolitikerne nei til å være med i Bypakke Grenland.
Det får konsekvenser for busspassasjerene. Bamble blir nå å anse som en egen sone med høyere priser enn resten av Grenland.
For en bussreise innenfor Bambles kommunegrenser, koster en enkeltbillett nå 38 kroner mot 26 kroner i øvrige grenlandskommuner.
Skal man eksempelvis reise med buss fra Langesund til Porsgrunn eller Skien, vil billetten koste 47 kroner.
Bamble vil heller ikke lenger omfattes av ordningen med gratis gruppereiser. Heretter må det betales åtte kroner per passasjer, mens i øvrige grenlandskommuner kan grupper på inntil 15 personer reise gratis.
Jan Runar Arvesen er leder av Eldrerådet i Bamble. Ap-politikeren mener de eldre taper på at kommunen hans står utenfor samarbeidet.
– Nei, dette er ikke noen fordel for de som tar buss. Det er rett og slett et slag under beltet, mener han.