Hopp til innhold

- Bompenger endrer arbeidsmarkedet

Bompengesatsene på E18 gjennom Vestfold blir i dag behandlet i Stortinget. LO og NHO advarer om at det regionale arbeidsmarkedet kan bli svekket av høye satser.

Borgekrysset på E18 i Stokke

Borgekrysset på E18 i Stokke.

Foto: Jarle Foss / Statens vegvesen

I dag behandler stortingspolitikerne Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023. Stortinget tar da for seg transportkomiteens innstilling om utbygging og finansiering av E18 mellom Gulli og Telemark.

Det er ventet å koste 88 kroner å kjøre på E18 fra Gulli til Porsgrunn for lette kjøretøy og 176 kroner for tunge kjøretøy.

– Det koster mye

Steinar Gullvåg fra Arbeiderpartiet sitter på Stortinget fra Vestfold. Han forklarer bompengesatsene med at det er kostbart å bygge vei i Norge. Blant annet har den siste strekninga (Bommestad-Sky) en kostnad på 4,2 milliarder kroner.

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap)

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap) fra Vestfold. Han sitter i arbeids- og sosialkomiteen.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

– Det er lagt opp til at det meste vil bli finansiert av bompenger, sier Gullvåg til NRK.no.

Kostnadene ser ut til å bli fordelt på syv bomstrekninger.

– For dem som kjører gjennom hele fylket vil det bli dyrt, sier han.

Frykter svekket arbeidsmarked

LO og NHO mener at høye bomsatser vil svekke det regionale arbeidsmarkedet.

– Det kan påvirke både handels- og arbeidsmarkedet i området sterkt. Derfor er det om å gjøre å få bompengesatsene så lave som overhodet mulig, sier Gullvåg.

Ap-politikeren forteller at partiet hans synes det er viktig med et felles arbeidsmarked, og at dette stadig vokser i omfang.

– Alle synes satsene er høye, men som meg mener LO og NHO at det overordnede her er å bygge veien ferdig.

Ny E18 bygges ved Bommestad (Arkivbilde)

Stortinget avgjør i dag hvordan E18 skal bygges ut og finansieres videre mot Telemark. Her fra Bommestad i Larvik.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Vi har kollektivtilbud

Han mener at det lar seg gjøre å innføre bommene før InterCity-utbyggingen er ferdig.

– Det er mulig å bruke kollektivtransport i dag. Nå som jernbanen er under full utbygging i Vestfold kommer alternativer til bil stadig bli bedre, sier stortingsrepresentanten.

Hva med å gå inn med statlige midler i stedet for å bruke bompenger?

– Vel, dette er forhandlet fram av fylkeskommunen og staten over tid. Vestfold fylkeskommune har godtatt dette opplegget i stortingspreposisjonen som nå skal til behandling.

Dyrt nå

De som daglig pendler på større deler av strekninga betaler allerede mye, ifølge ham.

– Men for de aller fleste vil det være en trøst at de pendler på kun deler av denne strekningen. Når jeg kjører fra Nøtterøy til Oslo koster det meg 90 kroner.

Selv om mange er skeptiske til hvor store kostnader bilistene får er Steinar Gullvåg mest opptatt av å få veien på plass.

– Det koster å kjøre bil på norske veier og å ha bompengesystemer slik vi nå har det. Men vi får altså bygd firefelts motorvei mellom Oslo og Telemark, avslutter han.