– Lufthavnene er noe av det tryggeste vi har her i samfunnet. Likevel er det umulig å sikre seg 100 prosent mot terror, sier lufthavnsjef Gisle Skansen ved Torp Sandefjord lufthavn.
Tirsdag morgen eksploderte to bomber i avgangshallen ved Brussel lufthavn Zaventem. Belgiske myndigheter bekrefter at det var selvmordsbombere som gikk til angrep. Minst 11 mennesker blir drept.
Om lag en time senere eksploderer en ny bombe på Maelbeek metrostasjon i sentrum av den belgiske hovedstaden. Minst 20 mennesker blir drept.
Overvåkingsbilder fra flyplassen viser at terroristene kan ha hatt bombene i bagasjen på bagasjetraller da de gikk inn på flyplassen.
Kan føre til utvidede sikkerhetssoner
– Da jeg så de spekulasjonene tenkte jeg at nå må man kanskje flytte det ytre sikkerhetsregimet på flyplassene lenger ut, sier Per Nergaard, leder for sikkerhet og beredskap i Norsk Folkehjelp.
Det betyr eksempelvis at sikkerhetskontrollen kan bli flyttet til før innsjekking.
Terroraksjonen i Brussel førte til at beredskapsnivået ble hevet ved alle norske flyplasser. Det handler først og fremst om interne rutiner og mer årvåkenhet blant de ansatte ved flyplassene. Ved Oslo lufthavn Gardermoen var det væpnet politi etter terroraksjonen i Brussel. Det er det foreløpig ikke ved andre flyplasser i Norge.
Lufthavnsjef Gisle Skansen ved Torp Sandefjord lufthavn understreker at utvidede sikkerhetssoner ikke er vurdert, men umiddelbart tror han ikke det vil bedre sikkerheten.
– Man får den samme problemstillingen, men på et annet sted, sier Skansen.
Lufthavnsjefen peker også på at en eventuell sikkerhetskontroll før innsjekking vil føre til store utfordringer for både flyplassen og passasjerene. Flyplassene må gjøre store tilpasninger eller bygges om. Passasjerene vil oppleve mer kø og økt tidsbruk.
Urealistisk
Janne Hagen er forsker ved Universitetet i Stavanger. Hun har deltatt i et EU-prosjekt om transportsikkerhet. Hun er også skeptisk til utvidede sikkerhetssoner.
– Du vil få en sone utenfor flyplassen som ikke er kontrollert. Når du stenger en port så er det alltid noen som finner en ny åpning, sier Hagen til NRK.
Hun mener det er urealistisk å helgardere seg mot terrorangrep mot flyplasser, jernbanestasjoner og busser med strengere sikkerhetstiltak.